Abstrakt bild på regnbågsfärgade penseldrag.

Medlemskap

Du är välkommen att bli en del av Svenska kyrkan och vår gemenskap oavsett vem du är. Här finns alltid en plats för dig.

En gemenskap genom livet

Svenska kyrkan är ett kristet samfund med tvåtusen år gamla traditioner. En kyrka förankrad i samhället och samtidigt i ständig utveckling. Som medlem blir du del av en församling och ett nätverk som finns både lokalt, i Sverige och i världen.

I Svenska kyrkan finns alltid en plats för dig som är nyfiken på kristen tro. För dig som vill utforska vilka andliga upptäckter som kan göras inom kyrkan och vad det innebär att leva som kristen. Att tro är att våga lita på något utan att veta helt säkert. Hur och varför vi tror varierar, men i grunden handlar det om vår relation till Gud. En relation som kan se väldigt olika ut för olika människor, och under olika perioder av livet.

Carl Johans pastorat vill förmedla hopp, även när livet känns mörkt och tungt och vara med och glädjas i livets stora och små stunder. Tillsammans med andra goda krafter i området arbetar församlingarna i Carl Johans pastorat för att bygga ett så bra och tryggt samhälle som möjligt.

Vad blir jag en del av?

De fyra församlingarna i Carl Johans pastorat har en bred verksamhet som finansieras av medlemsavgiften (kyrkoavgiften). Några exempel är:

• Barnverksamhet där kreativitet och öppenhet är i fokus. Barnverksamheterna erbjuder även gemenskap för föräldrar.
  • Gemenskapsträffar för äldre och ensamma, ofta med möjlighet att äta tillsammans.
  • Underhåll av byggnaderna och miljöerna runt omkring.
  • Arbete för människor i utsatta situationer, ekonomiskt eller psykiskt.
  • Ett rikt musikliv med körer, musiker och gästartister.
  • Gudstjänster i kyrkorna, på äldreboenden och Högsbo sjukhus.
  • Samtalsstöd, enskilt och i grupp.
  • Hembesök och sjukbesök för att stötta sjuka, sörjande eller människor i kris.
  • Att vara en mötesplats där människor kan hitta sammanhang och använda sina tillgångar och styrkor.
En kvinna står utomhus och spelar gitarr för en grupp barn.

Anledningar att vara medlem

De flesta kommer ibland i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst. Oavsett när ska mötet med kyrkan stärka och ge hopp. Du som medlem gör det möjligt!

Albertus Pictors kalkmålning som föreställer änglar rengörs i Helga Trefaldighets kyrka i Uppsala.

Kyrkoavgiften skapar möjligheter

Som medlem i Svenska kyrkan betalar du en medlemsavgift, också kallad kyrkoavgift. Den finansierar den lokala församlingens verksamheter.

En kyrkogård i solsken.

Begravningsavgiften

Begravningsavgiften finansierar begravningsverksamheten. Alla som är folkbokförda i Sverige – oavsett religion – och som har en kommunalt beskattningsbar inkomst betalar en begravningsavgift via sin skattsedel. Det är begravningsavgiften som finansierar begravningsverksamheten.

Vill du bli medlem i Svenska kyrkan?

Du blir medlem genom att ansöka om inträde i Svenska kyrkan. Fyll i dina uppgifter här nedanför så kontaktar vi dig och hjälper dig att gå in i Svenska kyrkan.

Är du osäker på om du redan är medlem eller har andra frågor om medlemskapet kan du kontakta oss.

Fyll i ditt namn och personnummer, så skickar vi en inträdesblankett hem till dig.

Utträde

Om du önskar att gå ur kyrkan är du givetvis välkommen att delta i verksamheterna och besöka våra kyrkor även efter ditt utträde. Du är även när som helst varmt välkommen tillbaka som medlem om du så önskar.

För att avsluta ditt medlemskap behöver du skicka eller lämna ett brev till din församling. Antingen går du till receptionen och hämtar en blankett eller så skriver du ut blanketten hemma och skickar den per post. Du behöver personligen signera blanketten.

Blankett för utträde (pdf 46 kB)

Mångfald och allas lika värde

Allas rätt att få vara den de är och älska den de älskar är viktig.

En samlingsbild med olika hållbarhets-relaterade företeelser.

Hållbar utveckling & miljödiplomering

Carl Johans pastorat vill värna skapelsen genom både konkreta insatser i verksamhet och förvaltning och genom att ökad kunskap och teologisk reflektion.