En grusväg med mittsträng av gräs går genom skogen.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Stiftens skogar

Svenska kyrkan förvaltar Prästlönetillgångarna som består av skogsmark jordbruksmark och värdepapper. Skogsbruket är certifierat genom föreningen Stiftens Egendomsförvaltningars Förening.

Stiften bedriver ett aktivt skogsbruk med hänsyn till naturen och människan

Kyrkans skogsbruk är ståndortsanpassat vilket innebär att brukandet anpassas till varje bestånds förutsättningar vad gäller trädslag och långsiktig produktionsförmåga. I huvudsak tillämpas trakthyggesbruk, men som komplement används också kontinuerliga skötselmetoder där det är lämpligt. Långsiktighet och hållbarhet är viktigt för oss, och att ta hänsyn till naturmiljö, kulturmiljö och människor är därför självklart vid skogliga åtgärder.

KARTA ÖVER INNEHAV OCH SKYDDAD SKOG

Stiftens markinnehav och frivilliga avsättningar kan du se här!

Certifierat skogsbruk

Genom föreningen Stiftens Egendomsförvaltningars Förening är stiftens skogsbruk certifierat enligt FSC® (Forest Stewardship Council, licensnummer FSC-C014110) och/eller PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification schemes). Flera stift har valt att certifiera sig enligt båda standarderna. Föreningen är certifierad enligt ISO 14001.

Svenska kyrkans FSC-förening bildades år 2000 för att möjliggöra en gemensam FSC® certifiering av skogen som förvaltas av stiften genom ett gemensamt certifikat. År 2001 bildades Svenska kyrkans PEFC-förening med samma funktion för PEFC certifiering. I maj 2013 gick de två föreningarna samman till den ideella föreningen Svenska kyrkans skogscertifiering. Sedan 2019-06-24 har föreningen namnet Stiftens Egendomsförvaltningars Förening. Publiceringslicensnummer för certifikaten är FSC-C014110 och PEFC/05-22-17.

Synpunkter och klagomål som rör FSC- eller PEFC-certifiering eller revision av ett stift

Om du har synpunkter eller klagomål på hur skogsbruket bedrivs av stiftens skogsförvaltningar tar du i första hand kontakt med egendomsförvaltningen i aktuellt stift. För övergripande och generella synpunkter om stiftens skogsbrukscertifiering kan du ta kontakt med Stiftens Egendomsförvaltningars Förening. Se Kontakt.

När du kontaktar oss hanteras din synpunkt enligt respektive stifts ärendehanteringssystem. Vi svarar så fort vi kan eller hänvisar dig till någon som kan hjälpa dig vidare. Om du upplever att dialogen inte fungerar eller om du anser att du har belägg för att vi inte uppfyller standardens krav har du möjlighet att vända dig direkt till DNV som är den certifierare som utfärdar våra certifikat och utför revisioner.

Om du har synpunkter eller klagomål på hur en certifiering eller revision har utförts tar du kontakt direkt med certifieraren DNV.

Synpunkter på de svenska skogsbruksstandarderna

FSC

Om du har synpunkter på hur den svenska FSC-standarden är utformad eller har synpunkter på FSC Sveriges arbete så kan du hitta information om hur du går tillväga på FSC Sveriges hemsida om klagomål. Där finns också blanketter för att framföra eventuella klagomål.

PEFC

Om du har frågor eller synpunkter på den Svenska PEFC-standarden kan du ta kontakt med Svenska PEFC.