Gula påskliljor som sträcker sig mot solljuset. Bakgrunden är härligt rosa från ett körsbärsträd som blommar. Det är vår i luften.

Vårstädning på kyrkogårdarna

Nyhet Publicerad

Borttagning av sand, granris och vinterkransar. Vårstädningen startar vecka 14 på kyrkogårdarna i Uppsala.

Vi går mot vår

Inför vårens ankomst sopas sand och grus bort från kyrkogårdarnas vägar och gångar. Redskap hängs ut på servicestationerna och inför påsken ställs beställda påskliljor ut.

Vinterdekorationer städas undan

Under vecka 14 inleds arbetet med att avlägsna granris och vinterkransar från gravplatserna.

Vad kan vi hjälpa dig med?

Här kan du läsa mer om de tjänster Uppsala kyrkogårdar erbjuder.

Har du frågor eller funderingar är du varmt välkommen att kontakta vår kyrkogårdsexpedition.

Kyrkogårdsexpedition

E-post: uppsala.kyrkogardar@svenskakyrkan.se

Plantering och smyckning

Vi erbjuder ett trevligt sortiment av färdigkomponerade paket med växter som är väl lämpade för gravplatsplantering.

Grundskötsel

Grundskötsel utförs under skötselsäsongen som börjar i maj och avslutas till allhelgonahelgen på hösten.

Vår på kyrkogårdarna

Vintern släpper sitt grepp och sakta övergår det till vår.

Plantera hållbara perenner

De spirar år efter år och bäddar in såväl trädgård som kyrkogård i lummig grönska. Dessutom utgör de en viktig del av vår historia. Med perenner är möjligheterna många.

Få tips av kyrkogårdens trädgårdsmästare