Foto: Magnus Aronsson

Vigsel

Välkomna att boka er vigsel i någon av vår vackra kyrkor.

Vill ni boka vigsel i någon av Melleruds pastorats kyrkor, ring till expeditionen 0530-36200. Vi bokar då er vigsel i den kyrka ni önskar vigas i. Tänk på att vara ute i god tid om ni vill ha ett bestämt datum. Många utav kyrkorna i Melleruds pastorat är "populära" vigselkyrkor. Vigseln är kostar inget när man är medlem i Svenska kyrkan. Följ länken så kommer ni till kyrksidorna och kan där se naturen omkring kyrkorna och interiörer i kyrkorna.

Välkomna med er förfrågan!

Vill ni läsa mer om vigsel i Svenska kyrkan klicka på länken

Att gifta sig eller inte – Det är frågan

Bröllop är ofta fest, en dag som man minns. Att gifta sig är att visa för släkt och vänner att man vill hålla ihop. Frivilligt säger man Ja till varandra, Ja till att älska den andra i nöd och lust. Man ger varandra löften om att vara trogen ”tills döden skiljer oss åt”. Och gifter man sig kyrkligt, så avslutas hela vigselgudstjänsten med, att prästen ber Gud välsigna detta äktenskap och kärleken samt finnas med i glädje och sorg.

Stor fest eller bara vi två?

En vigsel behöver inte vara stor och påkostad. Det räcker med de två som ska gifta sig, vigselförrättaren och två vittnen – då är den juridiskt giltig. Den är gratis, om någon av parterna är medlem i Svenska kyrkan och den kan äga rum i kyrkan, utomhus eller på annan plats. Sedan 1908 är borgerlig vigsel ett alternativ till kyrklig vigsel.

Vigsel i kyrkan

Det finns en särskild ordning för kyrklig vigsel, men där finns utrymme för att välja psalmer, sånger och texter. Prata med präst och musiker! De flesta kyrkliga vigslar äger rum i kyrkan och själva kyrkorummet kan förstärka stämningen av högtid, att det här är en speciell dag. Här påminns vi om, att kärleken är en gåva från Gud. På www.svenskakyrkan.se/vigsel kan man läsa mer.

Förnya sina löften

Det har blivit allt vanligare, att gifta par, efter några års äktenskap, önskar upprepa sina löften i kyrkan. Eller om vigseln var borgerlig, så kan man i en välsignelsegudstjänst bekräfta sina löften och få äktenskapet välsignat.

Hindersprövning

Före vigseln måste man beställa ett intyg från Skatteverket om hindersprövning. Det är giltigt i fyra månader. www.skatteverket.se