Närbild på ärmen på en samisk dräkt.
Foto: Carl-Johan Utsi /Ikon

Möjligt att söka bidrag för samiskt kyrkoliv

Två gånger per år delar samiska rådet i Svenska kyrkan ut ekonomiska medel för att främja samiskt kyrkoliv. Den 15 februari respektive 30 september är sista anmälningsdag för församlingar, pastorat och ideella samiska organisationer.

Samiska rådet i Svenska kyrkan delar ut utvecklingsmedel till långsiktiga insatser som i första hand ligger utanför stiftens, pastoratens och församlingarnas ordinarie ansvar. Bidraget hör ihop med den handlingsplan med åtaganden som är kopplade till Svenska kyrkans ursäkt till det samiska folket. I den ingår möjligheten att söka medel för långsiktiga insatser som:

• synliggör samisk andlighet, teologi, kyrklig tradition och samiska konstnärliga uttryck i kyrkorummet
  • ökar användningen av samiska språk i församlingens verksamhet
  • underlättar för församlingar att skicka medarbetare på fortbildning i samiskt kyrkoliv, samisk kulturkompetens eller studier i samiskt språk
  • utvecklar ny församlingsverksamhet riktad till samiska barn
  • utvecklar församlingens diakonala verksamhet som riktar sig till samer
  • stärker samiska organisationers möjligheter att samverka med Svenska kyrkan i frågor som rör utveckling av samiskt kyrkoliv, diakonalt arbete och verksamhet riktad till samiska barn
  • underlättar en församlings eller en samisk organisations insatser i samband med repatriering och återbegravning av kvarlevor
  • bidrar till lärande och kunskapsutbyte inom Svenska kyrkan i frågor som rör samer och samiskt kyrkoliv.

Ansökan

Skicka ansökan till Samiska rådet i Svenska kyrkan. Rådet lämnar yttrande om och prioriterar bland ansökningarna innan beslut tas av generalsekreteraren. Välkommen med er ansökan!

kyrkokansliet.samer@svenskakyrkan.se

Sista dag för ansökan är 15 februari och 30 september.

De fick pengar för samiskt arbete 2023

Två församlingar och ett pastorat i Luleå stift fick ekonomiska bidrag när Samiska rådet i Svenska kyrkan delade ut drygt 250 000 kronor för att främja samiskt arbete och kyrkoliv, våren 2023.

Jukkasjärvi har nya nattvardskärl och textilier

För att förstärka den samiska närvaron har Jukkasjärvi församling köpt in nya nattvardskärl och textilier, tillverkade av lokala hantverkare. Nu kan församlingsborna känna igen sig i kända mönster när de samlas till nattvard.

Två flaggstänger med den samiska flaggan och Svenska kyrkans flagga mot en blå himmel.

Mål och handlingsplan för den fortsatta försoningsprocessen

Efter att ha bett det samiska folket om ursäkt har Svenska kyrkan satt upp åtta övergripande mål – åtaganden – för det fortsatta försoningsarbetet.

Samiskt kyrkoliv i Luleå stift

Varje församling i Svenska kyrkan anger i sin församlingsinstruktion hur man arbetar på bland annat samiska. Luleå stifts uppgift är att främja det arbetet.