Foto: Sofia Strinnholm/Luleå stift

Luleå stift

Luleå stift är det nordligaste av Svenska kyrkans 13 stift, till ytan en tredjedel av Sverige. Stiftets uppgift är att stödja de 55 församlingarna i Norrbottens och Västerbottens län. Biskop är Åsa Nyström.

Biskopen har visiterat Sävar-Holmöns församling

I mitten av mars var det dags för biskopsvisitation i Sävar-Holmöns församling. Besöket ägde rum över tre dagar då hon tillsammans med medarbetare från stiftet och församlingen mötte bland andra lokala idrottsklubbar och ekumeniska kollegor.

Sveriges bistånd ska finnas där det behövs som mest

DEBATT | Hunger och undernäring ökar i världen. Samtidigt lägger regeringen om Sveriges bistånd och begränsar budgeten. I länder som Sydsudan avslutas det långsiktiga biståndet, fast Sveriges bistånd ska bekämpa fattigdom och förtryck och borde finnas där det behövs som allra mest – i länder som Sydsudan. Det skriver biskop Åsa Nyström och Erik Lysén, chef för Act Svenska kyrkan.

”Jag vill tro, och det är också en tro”

Som ung gick hon ur Svenska kyrkan. Nu har Martina Rudeklint startat en blogg om kyrkoåret. – Jag tror, tvivlar och söker, säger hon.

Kallelse till stiftsfullmäktige i maj 2024

Den 17–18 maj 2024 sammanträder stiftsfullmäktige i Luleå stift. Ordinarie ledamöter behöver därför anmäla sitt deltagande. Sammanträdet äger rum på stiftskansliet i Luleå.

Tid för handling när det kyrkliga kulturarvet hotas

DEBATT | Statens stöd till vården och underhållet av svenska kyrkobyggnader har under en lång rad år urholkats. Vi står nu inför risken för ett allvarligt förfall. Svenska kyrkan har tagit fram ett konkret förslag på hur staten kan ta sitt fulla ansvar. Vi uppmanar våra riksdagsledamöter att agera för att rädda det världsunika kulturarv som tillhör oss alla, skriver Åsa Nyström, biskop i Luleå stift.

Teologiskt fönster: Livets början och livets slut, om det nya biskopsbrevet

Välkommen till föreläsningsserien "Teologiskt fönster". Den 4 april kl. 09.00–12.00 möter vi Cristina Grenholm, kyrkosekreterare, som leder oss in i ett samtal om det nya biskopsbrevet om svåra etiska frågor vid livets början och slut.

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

Se i efterhand! Meänkielidagen: Att förlora och återta sitt språk

Se seminariet i efterhand! Om språkglädje, språkförlust, språksorg och språkskam. Seminariet från Meänkielidagen den 27 februari handlade om assimileringspolitikens konsekvenser för språket, kulturen och identiteten i Tornedalen.

Minnesord över Gunnar Weman

Den 24 februari 2024 avled den tidigare ärkebiskopen Gunnar Weman. 1986–1993 verkade han som biskop i Luleå stift. Biskop Åsa Nyström och de tidigare biskoparna Hans Stiglund och Rune Backlund delar minnesord över sin föregångare.

MR-dagarna kommer till Skellefteå

Den 14–15 november kommer Mänskliga rättighetsdagarna, MR-dagarna, till Sara Kulturhus i Skellefteå. Årets team är "Rättigheter i omställningens tid". Svenska kyrkan är en av huvudarrangörerna.