Foto: Malin Wrigstad

Ung i den världsvida kyrkan

Act Svenska kyrkans utbytesprogram för unga vuxna mellan 18–30 år startar upp nu under 2024, efter några års uppehåll. Sista anmälningsdag var 15 mars.

Utbytet är ömsesidigt. Varje höst reser 12–16 deltagare från Sverige till samverkanskyrkorna i Filippinerna och Tanzania. Ytterligare en samverkanskyrka kommer att erbjudas 2025.  Varje vår kommer lika många deltagare från samverkanskyrkorna till Sverige och Svenska kyrkan.

Som utbytesdeltagare får du ta del av kyrkans verksamhet på plats, träffa andra unga vuxna och tillsammans reflektera över vad det kan innebära att vara en del av en världsvid kyrka och vad vi kan lära av varandra. Du kommer också få möjlighet att lära dig mer om internationellt utvecklingssamarbete och opinionsbildning kring globala rättvisefrågor samt enskilda biståndsprojekt som stöds av Act Svenska kyrkan. Som utbytesdeltagare förväntas du genomföra minst två informationsaktiviteter efter att utbytet är färdigt. Det kan innebära föreläsningar, medverkan i media eller skriftliga rapporter.

Anmälan till programmet 2024 är stängd. Men Sprid gärna information inför nästa år till dem du tror passar som deltagare!

Du som söker till programmet ska:

• vara mellan 18 och 30 år
  • vara eller ha varit aktiv i Svenska kyrkan
  • vara ansvarstagande och självständig
  • ha ett intresse för internationella frågor
  • behärska engelska
  • ha förmåga att skapa goda relationer med andra
  • vara öppen inför andra kulturer

Som deltagare i Ung i den världsvida kyrkan är du en ambassadör för Svenska kyrkan och en aktiv del av Svenska kyrkans arbete med internationella kyrkorelationer. Vi ser gärna att du är medlem i Svenska Kyrkans Unga.

Mer information om programmet finns på hemsidan hos Act Svenska kyrkan.