Möt musiken i EKBO – vårt tyska vänstift

Kom och möt en delegation kyrkomusiker från vårt tyska vänstift. Fredag 13 sep 9.00, Göteborg

Samarbetet mellan Göteborgs stift och den lutherska kyrkan i det dåvarande DDR har sin bakgrund i ett antal individuella kontakter mellan enskilda personer, körer och församlingar de senaste 40 åren. Mot slutet av 1980-talet ledde dessa kontakter till etablerandet av ett formellt vänstiftsavtal med Evangelische Kirche in Berlin Brandenburg 1990 (som då var på väg att administrativt förenas med kyrkan i Västberlin).

Syftet är att dela ett gemensamt liv i uppdrag och i tjänst, att be för och med varandra och att utbyta erfarenheter och kunskap. Flera församlingar i Göteborgs stift har utvecklat kontakter med församlingar i vänstiftet.

Under vecka 37 besöker en grupp kyrkomusiker från EKBO Göteborgs stift för att utbyta erfarenheter och kunskap. Under fredagen finns möjlighet att träffa våra tyska kollegor. Vi lär känna varandra, funderar över vad som förenar eller skiljer våra förutsättningar åt. Vi delar erfarenheter och lösningar på gemensamma utmaningar.

Efter lunch fortsätter våra tyska gäster till Örgryte nya kyrka för en orgelvisning. Du är välkommen att delta även i denna, ange i anmälan om du önskar följa med.

Träffen vänder sig till dig som är kontrakts/pastoratssamordnare för musik i Göteborgs stift samt till dig som är intresserad av att lära känna vårt vänstift.