Foto: Gerd Roos

Gärsnäs församling

Församlingen sträcker sig från Ö Vemmerlöv i norr till Skillinge i söder, från Hannas i väster till Tommarp i öster.

Närbild på en ljusrosa pelargon.

Drop in-café Borrby församlingshem 18 april 14-16

Ändrat program, men ändå samma ämne! Kulturhistoriker Lena Alebo kommer och berättar om pelargoner.

Lasse Berghagen spelar gitarr.

Minneskonsert för Lasse Berghagen

17 april kl 19 Ö Tommarps kyrka

Filmkvällar

Under höst och vår i Hammenhögs församlingshem

Ett tiotal personer för ett samtal i bänkraderna i en föreläsningssal.

Det goda samtalet

En meningsfull stund tillsammans med andra som också vill lyssna, reflektera och pröva sina funderingar. Inriktningen för samtalen är av existentiell karaktär.

Terrakottafärgat trasigt lerkärl.

Samtalsgrupp

Tisdagar 18.30-20 Skillinge kapell OBS! Inställt den 16/4, vecka 17 ses vi den 24/4.

Östra Vemmerlövs kyrka

Kyrkan stängs för renovering

2024 är det dags för yttre renovering av Ö Vemmerlövs kyrka

Bilden föreställer ett stort vitt hus med rött tegeltak.

Killans bönegård

Killans bönegård ligger vid Ö Vemmerlövs kyrka i Gärsnäs församling. Killan är en ideell förening, som du kan bli medlem i.

Någon gräver i en rabatt med en planteringsspade.

Nytt blomsteravtal!

Gärsnäs församling erbjuder från 2024 möjlighet att teckna ett nytt blomsteravtal. Avtalet omfattar 3 större och 7 mindre blommor. Kostnaden för detta avtal är 750 kr/år och då ingår plantering, borttagning vid säsongens slut samt vattning och gödsling under växtperioden. Avtalet kan inte bindas till befintliga avtal. För mer information om detta eller andra avtal kontakta Dan Olsson telefon 0414-639 17.

Samtalsmottagning för äldre

Gärsnäs församling ingår nu i ett arbete med Samariterhemmet om samtalsmottagning för äldre. Här kan du läsa mer om vad det innebär.

Barn använder appen kyrkan på iPad.

Kyrkan – en app för barn

Kyrkan är Svenska kyrkans app för barn i förskoleåldern. I den får du besöka en kyrka för att bland annat spela på orgeln, hälla vatten i dopfunten och måla ett kyrkfönster. I appen finns också korta filmer om dop, begravning, vigsel, jul och påsk.

Kyrkans år - söndagens texter

Här får du en kort introduktion till kommande söndag/helgdag i kyrkan, samt de texter som vi läser.

Aktuellt från Svenska kyrkan

Prenumerera via RSS

Rabatterade biljetter till MR-dagarna

Publicerad:

Nu släpps biljetterna till Mänskliga Rättighetsdagarna (MR-dagarna) med upp till 25 % rabatt! Den 14-15 november 2024 äger arrangemanget rum i Sara kulturhus, Skellefteå. Svenska kyrkan en av huvudarrangörerna.

Skogsutredningen: Samtal om hyggesfritt skogsbruk

Publicerad:

Den 9 april genomförde Svenska kyrkans skogsutredning ännu ett rundabordssamtal, denna gång med fokus på erfarenheter av så kallat hyggesfritt skogsbruk. Här kan du ta del av samtalet.

Ärkebiskop Martin: På påskdagen tänder vi ljusen och omfamnar mysteriet

Publicerad:

Ärkebiskop Martin Modéus skriver i DN Kultur om påskens mysterium.

Vappusima

Publicerad:

Pääsiäisen jälkeen mennään kohti kevättä. Siman resepti tulee Torshällasta - ole hyvä!

Lusikkaleivät pääsiäiseksi

Publicerad:

Resepti on Pirjo Lyytiseltä, joka oli 1990-luvulla pappina ruotsinsuomalaisessa työssä Nyköpingissä. Pirjon perheessä Siilinjärvellä tehtiin lusikkaleivät ainoastaan pääsiäiseksi, lusikkaleivän muotohan muistuttaa pääsiäismunaa. Ja lusikkaleipien väliin heillä laitettiin aina keltaista appelsiinimarmeladia.

Bild ovanifrån på en dator, en kaffekopp, en hand som håller i en penna och en skrivbok.

Så behandlar Svenska kyrkan dina personuppgifter

Här får du veta var dina personuppgifter hämtas ifrån, hur vi använder dem och vilka rättigheter du har. Du får också veta vart du ska vända dig om du har frågor kring Svenska kyrkans hantering av personuppgifter.