Foto: Ylwa Bjur

Filipstads församling

Välkommen hit!

En hög med små färgglada påskägg.

Hur firar vi påsk?

Vill du fira påsk med traditionell mat och dukning? Här får du inspiration.

En präst i grön kåpa förbereder nattvarden. En tonårsflicka hjälper till genom att hälla upp vinet i silverbägare.

Skärtorsdagen – Jesus blir förrådd

Jesus äter den sista måltiden tillsammans med sina tolv lärjungar. Senare samma kväll blir han förrådd och grips av romerska soldater.

En törnekrona hänger runt ett krucifix.

Långfredagen – Jesus blir korsfäst

När Jesus har gripits på natten av de romerska soldaterna förs han till förhör hos Pontius Pilatus. Denne fattar beslutet att Jesus ska dömas till döden.

En törnekrona hänger i några trådar.

Påskafton – mitt emellan sorg och glädje

Påskafton är egentligen ingen helgdag, men före midnatt firar vi påskmässa i många kyrkor.

Påskris med fjädrar i turkos, gult och orange.

Påskdagen – Jesus har uppstått

När en grupp kvinnor kommer till Jesus grav är stenen bortrullad och hans kropp är inte där. Jesus har uppstått från döden.

Ett runt kyrkfönster. I mitten syns Jesus som delar ut nattvard.

Annandag påsk – Jesus möter lärjungarna

Jesus visar sig för lärjungarna på olika sätt. De reagerar också olika. Några tvivlar, någon vill se bevis. Men oavsett deras reaktioner stannar Jesus hos dem och delar deras tillvaro.

PÅSKVANDRINGAR I FÖRSAMLINGENS KYRKOR

Inför påsk har flera hundra elever i kommunen fått tillfälle att besöka flera av församlingens kyrkor, för att lära sig mer om varför vi firar påsk.

Våra expeditioner och personal

Kyrkor/Kapell

Här hittar du alla kyrkor och kapell som finns i församlingen.

Be en bön. Låt hoppet växa.

Till bönewebben

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

En hand håller i en mobil med skärmbild om kyrkguiden som visar adressen för kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Våra filmklipp och bilder

Här hittar du videos/bilder från vår församling, trevligt tittande!

Webb-TV: Se gudstjänst LIVE i Karlstads domkyrka

Klicka här för att se gudstjänsten från Karlstads domkyrka varje söndag 11.00. Den sänds live här på hemsidan. Glimt tv där gudstjänsterna tidigare har sänts har tyvärr avslutat sina sändningar i kabeltvnätet. Nu kan du endast se gudstjänsten här på hemsidan.

bildpuff kalender

Kalendern

Vad händer i Svenska kyrkan? Vår gemensamma kalender visar aktiviteter och verksamhet runt om i landet.

Svenska kyrkans Spotify

Listor från profilen Svenska kyrkan. Här finns flera listor, t.ex svenska psalmer, hopp och oändlig nåd.

Vi söker gravrättsinnehavare

Många gravar saknar någon som ansvarar för graven. På sikt kan det innebära att gravstenen plockas bort. Därför vill vi gärna komma i kontakt med släktingar eller närstående som kan tänkas stå som innehavare. Kontakta kyrkogårdsförvaltningen för mer information.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Bebis leker med bubblor på aktivitet i kyrkan för föräldrar och barn.

Medlemskap

I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör, som värnar våra kyrkobyggnader och kulturarvet och för dig som vill ha gemenskap.