Foto: Linda Mickelsson/IKON

Ungdom

Ungdomsledargruppen, Tjejgruppen och Killgruppen startar vecka 36 och 37. Välkomna!

Ungdomsledargruppen startar v. 36
Tjej- och Killgruppen startar vecka 37

Anmäl dig eller ditt barn HÄR>>

Ungdomsledargrupperna

Som ungdomsledare går man tre steg  under tre år.

Första året - kallar vi Gemenskapsåret. Då fokuserar vi på den egna personliga utvecklingen och funderar kring "Vem är jag?", men också "Vem är Gud?".
Alla nya ungdomsledare får också genomgå en "ledarutbildning".
Andra året - Andliga året - är ett fördjupningsår då vi fortsätter att prata om vår tro och vi tränar oss i andaktsmetodik.
Tredje året - Internationella året - engagemang i det internationella arbetet genom att på olika sätt samla in pengar till något av församlingens projekt utomlands.

Ledare: Jessica Fritzson, präst tel. 0472-177 72. Erik Horner, präst tel. 0472-177 98.
Helena Kronstrand tel. 0472-177 76. Markus Stenkilsson tel. 0472-177 82.
Tid: Onsdagkväll kl 18.30-21. Vi inleder med ungdomsmässa i Alvesta kyrka.

-I Tjejgruppen får man vara som man är. Vi är ett bra gäng som har lärt känna varandra väl. Man kommer nära sina kompisar och vi pratar om många viktiga saker. Det är skönt att tänka på något annat än skolan och sånt!

14-åring som medverkat i tjejgruppen

Att vara ungdomsledare

Tjejgruppen

Tjejgruppen startat vecka 37
Anmäl HÄR>>

"Hej! Min dotter kom just hem ifrån tjejgruppen, hon älskar den. Jättekul att ni finns."

Citat från mamma till en av de medverkande tjejerna i gruppen

Tjejgruppen är en gemenskap för alla som definierar sig som tjejer och icke-binära. Den är ett tvåårsprojekt för tjejer som går i årskurs 6 och 7.
Tjejgruppen är en trygg gemenskap, där vi pratar om det som är viktigt i livet när man är tonårstjej och där vi poängterar att det är "insidan" som räknas.
Tjejgruppen arbetar också med att samla in pengar till välgörande ändamål. Ett särskilt projekt väljs ut av gruppen och under två år arbetar gruppen med att på olika sätt samla in pengar.

Ledare: Ledare: Maria Magnusson och Alice Tiinus (år 1),
Helena Kronstrand och Thea Flood (år 2)

Tid: Måndagar kl 15.15-17.15 - År 2 i Alvesta församlingshem, källaren.
Torsdagar 15.15-17.15 - År 1 i Alvesta församlingshem, källaren
Plats: Alvesta församlingshem.
Obs! Föranmälan till år 1 www.svenskakyrkan.se/alvesta/anmalan-till-grupp

Killgruppen

Killgruppen startar vecka 37.
Anmäl HÄR>>

"Vår son är gärna med i killgruppen på onsdagar, och han tycker det är jättekul! Tycker det är en underbar och fantastisk insats ni gör! –Vi är så glada och tacksamma för det!  Vi jobbar heltid och är hemma sent varje dag, så skönt att han kan gå och vara med i den här gruppen då. All heder åt er! Hoppas ni kan fortsätta med verksamheten. Den är värdefull! Tack!"

/Citat från mamma till en av de medverkande killarna i gruppen

Killgruppen är en gemenskap för alla som definierar sig som pojkar/killar och icke-binära. Den är ett tvåårsprojekt för killar som går i årskurs 6 och 7. Killgruppen träffas varje vecka och hittar på mycket skoj. Killarna arbetar bland annat med att utveckla sin självbild och sitt självförtroende. I killgruppen jobbar man för en trygg gemenskap där man visar varandra respekt och god kamratskap. Killgruppen samlar även in pengar till välgörenhet. Killgruppen väljer ett av församlingens tre insamlingsprojekt och samlar på olika sätt in pengar under två års tid.

Ledare: Markus Stenkilsson och Axel Magnusson.
Tid: Tisdagar - År 2 kl. 15.15-17.15 i Alvesta församlingshem, vindsvåning.
Onsdagar - År 1 kl. 15.15-17.15 i Alvesta församlingshem, vindsvåning.
Plats: Alvesta församlingshem.
Obs! Föranmälan till år 1 www.svenskakyrkan.se/alvesta/anmalan-till-grupp

-Här träffar man nya kompisar och hittar på roliga saker. Alvesta församling är ett ställe där man kan diskutera allt möjligt. Sånt som händer i livet och vad som händer efter livet och så… Det är både roligt och lärorikt och kul med nya vänner!

Ludwig Wibler, 13 år killgruppen: