Vem vinner valet?

Den 17 september strömmade röstande in i våra vallokaler. Tillsammans med förtidsröstandes röster räknas den 22 september det slutgiltiga resultatet fram.

Publicerat om valet

Preliminärt valresultat 2017

Publicerad:

Röstningen i kyrkovalet är nu avslutad.

Kyrkoval 17 september

Publicerad:

Den 17 september 2017 är det kyrkoval. Då får alla Svenska kyrkans medlemmar som fyllt 16 år välja vilka som ska företräda dem de kommande fyra åren.

Tre val i ett

Du som är medlem i Svenska kyrkan och på valdagen har hunnit fylla 16 år är välkommen att rösta i kyrkovalet. I valet görs val till tre olika nivåer:

Kyrkofullmäktige, det lokala valet

Du väljer till kyrkofullmäktige i Ystads pastorat. Kyrkofullmäktige bestämmer ramarna för den verksamhet som finns nära dig. Till exempel vilken verksamhet för barn och unga som ska finnas i församlingen, eller hur kör- och konsertverksamheten ska se ut.

Val till stiftet, det regionala valet

Svenska kyrkan är indelat i 13 stift. Ystad pastorat tillhör Lunds stift, vars främsta uppgift är att stödja vår församling i vår verksamhet och förvaltning genom deras expertis inom flera områden. Till exempel kan det vara kyrkoantikvariska frågor när man ska renovera en kyrka.

Val till kyrkomötet, det nationella valet

Kyrkomötet är Svenska kyrkans högsta beslutande organ med 251 ledamöter. Det beslutar om kyrkans gemensamma och övergripande frågor. Kyrkomötet behandlar också frågor som till exempel hur kyrkan ska arbeta med klimatfrågan och vilka psalmer som ska finnas i psalmboken.

Nedan kan du läsa om de fyra nominerinsgrupperna som du kan rösta på i det lokala kyrkovalet. Klicka på respektive bild för att läsa mer.

Kyrka för alla

Kyrka för alla är en partipolitiskt oberoende grupp. De som kandiderar för Kyrka för alla brinner för Ystad och Sövestadsbygdens församling, både stad och land, och vill att kyrkan med Jesus som förebild ska vara relevant i människors liv. Som namnet visar vill de att församlingen ska vara en kyrka för alla!

Stad och Land

Stad och Land är partipolitiskt obundna. De vill samla kyrkligt intresserade oavsett partipolitisk uppfattning. Gruppen anser att man ska fokusera på kyrkans huvuduppgift enligt Kyrkoordningen och anser att kyrkan inte ska konkurrera med samhället och dess institutioner, utan tvärtom finnas med och söka samverkan överallt. Detta är några av de punkter gruppen står för.

Arbetarepartiet Socialdemokraterna

Genom sitt arbete och genom att visa de positiva effekterna kyrkan är vill de vända utträden ur vår församling till att fler istället söker sig till oss och blir medlemmar.

Sverigedemokraterna

Sverigedemokraterna är ett icke-konfessionellt parti som betraktar religionsfrihet som en naturlig del av det demokratiska samhället.