Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Vi ber för er, även när vi inte kan ses

Information avseende maj.

Tack, Herre, för att det är oss vanliga människor du använder för tjänst för ditt rike. Vi behöver inte vara märkvärdiga, felfria. Just den kantstötta, skrangliga och bräckliga Kan du använda för att sprida ljus och hopp. Den tomma krukan fyller du. Det som ingenting är Kan få ny kraft – i dig. Amen.

Kära församlingsbor,

Denna tid är inte lik någon annan tid. Våra dagar har förändrats på ett påtagligt sätt i väldigt snabb takt.

Vi längtar tillbaka till det vanliga men det kommer att dröja.

Nu handlar det mycket om att hålla ut och att inte släppa på försiktigheten. När vi ställer om i vår verksamhet så gör vi det av omsorg om varandra. Vi får lära oss att mötas på andra sätt än vad vi är vana vid.

Vi får också hjälpas åt att ta hand om varandra i denna tid. Din insats för en annan människa kan vara oändligt värdefull.

Vi fortsätter under maj månad med att inte bjuda in till att fira gudstjänst med oss. Men våra kyrkklockor ringer fortfarande in till bön. Våra verksamheter håller fortfarande stängt.

Vi håller andakter i våra kyrkor med endast präst, musiker och vaktmästare närvarande. Vi ber tillsammans och för dig.

Om du väljer att komma in, visa hänsyn och håll avstånd.

S:ta Maria kyrka är öppen varje dag 10.00-16.00. Sövestad kyrka är öppen måndag-torsdag 07.00.16.00 samt fredagar 07.00-14.00.

Susanne Keyser
Kyrkoherde

SAMTAL

Via telefon för dig som känner dig ensam eller vill prata.
Ring 0411-692 00 på vardagar mellan klockan 10.00-12.00 eller mejla till ystad.pastorat@svenskakyrkan.se.

GUDSTJÄNSTER I ANDRA FORMER

Inga offentliga gudstjänster, där vi inbjuder till medverkan, firas i våra församlingar i maj. Endast präst, musiker och vaktmästare finns på plats.
Vi ber för alla i våra gudstjänster, nu när du inte kan vara på plats.

Lunds pastorat sänder söndagsgudstjänster live:

>svenskakyrkan.se/lund/live

SVT sänder tv-gudstjänst varje söndag. Radio P1 sänder radio-gudstjänst på söndagar.

DIAKONI

För stöd och hjälp kontakta vår diakon Eva Kristin 0411-692 10 eller vår diakoniassistent Christin 0411-692 28.

BARNVERKSAMHET

Håll utkik på Facebook under Öppen verksamhet i Ystads församling.