Några av initiativtagarna av Kylskåpsprojektet; Susanne Keyser, Eva Kristin Cronqvist, Kristian Ördell, Christian Olofsson, Percy Gustavsson och Eva Olsson

Diakonin förstärks genom kylskåpsprojekt

Nyhet Publicerad

Genom Ystad Rotaryklubb, Ica Kvantum i Ystad och Ystad och Sövestadsbygdens församling har ett projekt med titel Kylskåpsprojektet startat. Syftet med projektet? Att vem som helst ska kunna bidra med att hjälpa människor i sin omgivning via diakonin i församlingen.

Genom att de som besöker Ica Kvantum i Ystad kan köpa något extra i butiken och lämna i ett kylskåp eller på en hylla, som ett par gånger i veckan kommer att tömmas av församlingen, kan man på ett enkelt sätt göra stor skillnad. Produkterna kommer att lämnas ut via diakonens utdelningsverksamhet på församlingshemmet Klostergården.

Projektet kickstartade under fredagen (16 november) då Ystad Rotaryklubbs president Eva Olsson tillsammans med kyrkoherde och tillika Rotarymedlem Susanne Keyser stod på Ica Kvantum för att ta emot de första varorna och informera om projektet.

- Förväntningarna har infriats och efter bara två timmar på plats kan jag faktiskt säga att det är över förväntan. Många stannar och ställer frågor och bidrar med ett extra inköp som gjorts för detta ändamål, berättar Eva Olsson.

En av dem som under starten bidrog är Maria:

- Jag träffade en kompis här på Ica som berättade om projektet. Självklart vill jag hjälpa till. Och det är bra när man vet var sakerna hamnar. Jag vill ju göra skillnad.

Maria vill gärna hjälpa till att göra skillnad. Foto: Susanna Freider Andersson

Församlingen har en öppen verksamhet som kallas för Öppen diakonimottagning som är öppen vid två tillfällen i veckan för alla som önskar komma. Under dessa tillfällen ges möjlighet att prata med diakonen samt annan personal men även att vid behov få olika typer av konsumentvaror. Och nu finns alltså chansen för alla att bidra med precis det man själv har möjlighet till denna verksamhet.

- Jag hoppas att Kylskåpsprojektet ska öka insikten om att människor i vår närhet kan behöva konkret hjälp i form av mat, även om vi inte tror det, säger Eva Kristin Cronqvist som jobbar som diakon i församlingen.

Genom samarbete mellan drivande krafter kan den diakonala verksamheten bidra till att allt fler människor i vår omgivning kan få stöd och hjälp.

- Att få lov att bidra, att på något sätt hjälpa människor till ett drägligare liv är något som många önskar. Många av oss känner igen längtan efter detta men vi vet inte alltid hur och var vi ska göra det. I det nystartade Kylskåpsprojektet är vi som församling en del. Rotary tog initiativet och vi tillsammans med Ica Kvantum samarbetar omkring det. Jag tror på detta att samverka. En kan inte göra allting men tillsammans kan vi komma betydligt längre. Här kan du också vara en del. Genom att handla någon extra vara och ställa på hyllan eller i kylskåpet bidrar du till att göra livet lite mindre svårt för en annan människa, avslutar Susanne Keyser.

Ingen kan göra allt Tillsammans kan vi göra skillnad

Under första dagen av Kylskåpsprojektet har en jämn tillströmning av nyfikna, dem som vill dela med sig av varor samt av dem som bara vill prata, stannat vid Ystad Rotaryklubbs kylskåp.