Jeanette Evansson växte upp i Österbybruk, norra Uppland och började dansa och spela fiol i 10-års åldern. Hon tog lektioner i kommunala musikskolan och dansade i folkdanslaget. Där fick hon kontakt med spelmannen Anton Jernberg, en pensionär som ville lära henne spela ”riktiga låtar”. Han bodde inte långt från Jeanette, så det var lätt för henne att cykla dit och spela.
Anton hade en stor låtskatt efter sin far Gustaf Jernberg från Gävle som han förmedlade till henne under 16 år. Det blev många timmar tillsammans och hon fick tidigt följa med på spelningar, stämmor m m.
Idag jobbar Jeanette som fiollärare i Kulturskolan i hemkommunen samt på Eric Sahlströms Institut i Tobo, Uppland. Hon har utbildat sej på Malungs folkhögskola, Dalarna och på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, men hon tycker att den "skola" som betytt allra mest är den hemma hos Anton Jernberg. Det är hans repertoar från Gästrikland som ligger henne allra närmast hjärtat, även att hon spelar låtar från Uppland, Hälsingland, Dalarna och Norge, framförallt från Vestlandet.
Jeanette spelar i två olika konstellationer, "Spelstina" och tillsammans med Anette Thorsheim. "Spelstina" är fem tjejer från olika landskap som samlas runt spelmannen Anna-Kajsa Norman (Spelstina) från Torsåker i Gästrikland men där de också tar med musik från deras respektive landskap, gärna med kvinnliga förmedlare.
De blandar repertoarer och Jeanette spelar där även hardingfela. Det var väl så det började då de ville undersöka hur man kunde kombinera durspel och hardingfela.