Asklund
Foto: Lisbeth J Suther

Gravskötsel Vist & Vårdnäs

Att få en begravningsplats de första 25 åren efter sin död ingår i begravningsavgiften som tas ut via skattsedeln tillsammans med kommunalskatt, statlig skatt och ev medlemsavgift. Alla människor har rätt till 25 års gravfrid.

Kyrkogårdsförvaltningen är den enhet som under kyrkorådet administrerar begravningsverksamheten och svarar för underhåll och förvaltning av pastoratets två kyrkogårdar. Målsättningen är att erbjuda olika slag av gravplatser och ge allmänheten bästa tänkbara service samt hålla en hög standard på förvaltningens kyrkogårdar.

Gravskick med tillhörande priser som finns i Vist Vårdnäs pastorat:

Urngrav: upplåtelse av urngrav ingår i begravningsavgiften och eventuell skötsel tillkommer.

Enkelgrav och dubbelgrav: upplåtelse av enkelgrav och dubbelgrav ingår i begravningsavgiften och eventuell skötsel tillkommer. Väljs skötsel så ingår följande:

Plantering av sommarblommor vid grav Vist kyrkogård Foto: Karin Dahlström

- Vårstädning, höströjning, borttagning av vissna blommor i vas.
- Klippning av gräsyta alternativt ogräsrensning i grusytor.
- Enklare riktning av gravsten.
- Ogräsrensning av gravrabatt inklusive puts av blommor i gravrabatt.
- Beskärning av växter inom gravplatsen 1 gång per år.
- Dessutom ingår en sommarplantering.

- Det går även att välja endast trimning av gravrätt, vilket innebär gräs vid gravstenen istället för växter. Vi klipper då gräset runt stenen.

Askgravplats: En askgravplats upplåts precis som alla andra gravrätter utan kostnad, men med askgravplatsen följer en kostnad för en enhetlig skötsel av gravplatsen som pastoratet ombesörjer. För skötseln betalas en engångssumma om 6 000 kr som gäller för 25 år, för två personer, räknat från när den andra personen gravsätts. Det innebär att om den andra personen gravsätts tio år efter än den första gravsättningen blir det 6000 kr för 35 år. Då ingår sten, två namnplattor samt skötsel. Anhöriga får endast sätta lösa blommor, ej plantering.

Förlängning av gravrätt 10 år för 800 kr.

Minneslund: Gravsättning i minneslund ingår i begravningsavgiften och är helt kostnadsfri. En minneslund är en anonym gravplats där inga blommor eller utsmyckning får sättas. Pastoratet står för all kostnad.

Har du frågor om gravskötsel, kontakta:
Anne-Marie Jakobsson, 013-520 25, Anne-Marie.Jakobsson@svenskakyrkan.se