Tingstäde kyrka

Flöden och fundament. En dopfunt och en sjö - vatten - en förutsättning för allt liv.

Flöden och fundament. I arbetet med projektet Dela tro – dela liv har jag haft två inspirationskällor, dopfunten i Tingstäde kyrka och vattenglittret från Tingstäde träsk. Tanken på vatten som tema väcktes tidigt. Jag ville lyfta fram gåvan som vi fått, det friska vattnet som är en grundförutsättning för allt liv, men också påminna om vårt ansvar att ta väl hand om gåvan. Denna tanke gick från idéstadiet till förverkligad konst genom Tina Messing, en konstnär bosatt i Tingstäde.

Ladda ner pdf fil om Tingstäde kyrka, utställning mm

Livets vatten i en dopfunt vittnar om att Gud är här (Sv. ps. 386). Vid dopsamtal händer det att jag lite nyfiket frågar föräldrarna varför de vill att deras barn ska döpas. Ett av de finaste svaren jag fått, fick jag för länge sedan av en mamma som med en kärleksfull blick på sin son leende sa: Så att trollen inte tar honom. I hennes enkla svar ryms något av dopets mysterium.

Tingstäde kyrkas historia

Om du vill veta mer om byggnadshistoria, inventarier och annat intressant. Läs här!

Tina Messing

Flöden och fundament i sju fotografiska verk.