Appen – 100 kyrkornas ö – ett nytt sätt att upptäcka Gotlands kyrkor

Om väggar kunde tala är en välkänd klyscha. Men väggarna i öns kyrkor kan verkligen det. Kruxet är att det kan vara svårt att förstå vad de vill säga. Varför målar man en kvinna som mjölkar en ko på en kyrkovägg? Och vad får en att vilja pryda en dopfunt med monster? Det är här som Visby stifts nya app kommer in i bilden.

Med detta som bakgrund har stiftet tagit fram en mobilapplikation som inte bara ger information om det kulturarv som kyrkorummen är bärare av utan också tolkningsnycklar för den kristna tron. En interaktiv och lärande app som både berättar om dopfunten och om dopet.

Gotlands 92 medeltida kyrkor är en unik kulturskatt och uppskattade besöksmål där flera, såsom till exempel domkyrkan, hör till de allra mest besökta objekten överhuvudtaget på Gotland.

Men ändå är det något som ännu fler borde upptäcka – Ett besök i någon av Gotlands kyrkor förmedlar berättelser om människors tro och liv genom århundradena, likväl som gångna tiders hantverkskunnande och konstnärliga ambitioner. Men kyrkan inbjuder även till en stunds stillhet och ro. Allt detta vill Visby stifts nya app lyfta och förmedla till kyrkans besökare och förhoppningsvis kan det även locka fler att besöka öns kyrkor.

Vi är glada att efter ett års hårt arbete kunna få presentera den första versionen av ”100 kyrkornas ö”. De första 20 kyrkorna är nu inlagda, och vi fortsätter fylla på med material och kyrkor allteftersom. Appen finns också på engelska och framöver kommer den även att finnas på tyska. Fördelen med en app är att den är lätt att ha med sig då våra mobiltelefoner idag är en vän som vi allt som oftast har med oss i fickan.

Gotlands kyrkor är öppna och välkomnar alla.

Under hela sommaren, från den 15 maj till den 15 september, är kyrkorna öppna för besök dagtid.

Appen finns att ladda ner överallt där appar finns.

Måndag den 27 juni kl 14.00 i Akebäck kyrka, presenterar vi appen. Du får träffa några av personerna bakom appen; Rebecka Svensson stiftsantikvarie, Elin Sundelin präst och initiativtagare, Åsa Lo Ekstrand redaktör och Linda May Dahlström kommunikatör finns på plats för att berätta mer om appen.

Välkomna!