Vem är det som sover i kyrkan?

I domkyrkan tassar det omkring det en busig filur. Det är Kyrkråttan.

Kyrkråttan har sitt lilla bo uppe på orgelläktaren. Ibland snarkar hon så högt att kyrkklockorna uppe i tornet vibrerar.

När det är många barn i domkyrkan vill Kyrkråttan vara med och leka. Hon har stora fina tänder och en lång svans. Kyrkråttan är väldigt snäll. Ibland blir hon sådär tokglad som man kan bli. Då får hon dans i hela kroppen. Ibland berättar hon sagor och om olika händelser i bibeln.

Du kanske har fått lära dig att råttor gärna äter matrester och letar godsaker i soptunnor. Inte den här råttan. Nej för Kyrkråttan vill bara ha ostbågar, det tycker hon är mat.

Tacolov med Kyrkråttan

När det familjegudstjänst Tacolov i domkyrkan. Då kommer Kyrkråttan och busar med barnen. Sedan blir det tacobuffé i Församlingshuset vid domkyrkan. Maten kostar 50 kronor för vuxen. Barn äter utan kostnad. Det är begränsat antal platser så det är viktigt med anmälan.

Här anmäler du dig