Person sitter på stenbänk vid kyrkovägg
Foto: Lillebi Eriksson

"Våra unga är så otroligt kloka"

Nyhet Publicerad

Att jobba som församlings- och ungdomsassistent är en bra start på yrkeslivet tycker Sofi Ogestad som också studerar teologi.

Som ungdomsassistent är Sofi med i församlingens barn- och ungdomsverksamhet och är behjälplig med vad som behövs. Hon jobbar mycket med just ungdomar och barn, i after school, konfirmation och körverksamhet.

–Det som är roligt med den här tjänsten är flexibiliteten och ovissheten. Det är toppar och dalar, barnsligt och allvarligt. Du möter människor i livets alla skeden. Ena dagen är det skolbesök med värderingsövningar och andra påskspel med roliga utklädnader.

Arbetsuppgifterna varierar men mötet är i fokus och i Sofis tjänst innefattar det mestadels unga människor.

–Det är härligt att få träffa alla unga. Att vara ungdomsassistent är en bra start för dig som funderar på att jobba med barn och ungdomar. Erfarenheterna från den här tjänsten kommer jag alltid bära med mig. Det är i mötet vi inser hur annorlunda men samtidigt lika vi är. Vad vi går igenom, vad vi bär på. Det är fint att ta del av olika livsberättelser, och att få vara en trygghet hos vissa. Våra unga är så otroligt kloka. Vi måste ge mer plats åt deras talanger och erfarenheter. Ge dem en röst och våga lyssna på den.

Sofi upplever ett prästkall och studerar teologi.

–Liturgi och teologi är något som väcker både intresse och liv hos mig. Att ta del av gamla texter, tolkningar och tankar är både upplyftande och givande. Utbildning är fem och ett halvt år lång och jag börjar med termin fem till hösten. Jag har insett att jag är en riktig teolognörd, jag är både kunskapstörstande och ivrig med att ställa frågor. Dramaturgin i gudstjänsten, ordval, varför och hur. Jag ser alla små detaljer och anammar säkert lite.

Att läran om Gud skulle bli en stor del av hennes liv var varken självklart eller väntat.

–Jag tillhör en sekulariserad familj, vi har aldrig pratat andlighet. Men det existentiella behovet fanns för mig där, det var bara inte beskrivet i ord. Jag brukar säga att jag inte är uppvuxen i ett kristet sammanhang, men det är ju precis det jag är. Det var när jag var konfirmand som jag föddes in i kyrkan, fast jag redan var döpt. Så jag är ju till stor del uppvuxen i kyrkan, bara lite senare i livet. Jag fann min plats där jag äntligen kunde relatera, äntligen få svar.

Sofi Ogestad

Gudstjänstens betydelse går långt utanför församlingens kyrkorum. Den förenar människor i hela världen.

–Allt som görs har ett ursprung och en anledning och har sagts i flera tusen år. Det ger allt ännu mer tyngd och djup. Det bygger upp en vacker bild av den gemenskap som har funnits, finns och kommer finnas. När vi tar emot nattvarden gör vi det med så många fler. Jag tror att det är menat så, som församlingen säger under brödbrytandet: Så är vi, fastän många, en enda kropp, ty alla får vi del av ett och samma bröd.

Sofi uppfattar att det i alla åldrar och överallt finns ett andligt behov. Fokus är inte vad som är rätt och fel utan på vad du väljer att göra som människa.

–Jag upplever att det även utanför kyrkan och min anställning, finns behov och längtan att närma sig de här frågorna, trots att det kan ske med försiktighet och tvivel. Alla är en del av skapelsen, en avbild av Gud och älskade. Det finns inte en grupp med de rätta svaren, det är i alla fall inte där vi ska landa. I Markusevangeliet står det att du ska älska din nästa, att inget större bud än det finns. Älska, värna, respektera. Din nästa, skapelsen, det du har runt omkring dig. Lev med det, i ditt hjärta. För mig är det att vara kristen.