Visby domkyrkas västra port
Foto: Mattias Wahlgren

Svenska kyrkan och Almedalsveckan

Nyhet Publicerad Ändrad

Domkyrkans nya entré, pilgrimskapell och ett samtal mellan biskop Thomas Petersson och gäster om Kyrkovalets viktigaste frågor är vad som erbjuds denna vecka.

Årets Almedalsvecka är digital och nedkortad till fyra dagar. Den inleds på söndag den 4 juli och avslutas den 7 juli. Varje dag sänds två partiledarsamtal och i övrigt finns ett brett utbud av seminarier att ta del av.

- Almedalsveckan är viktig för oss i Visby domkyrkoförsamling, säger Inger Harlevi, kyrkorådets ordförande. De populära Nikodemussamtalen kan vi inte genomföra i år, det får anstå till nästa år. Men vi gläder oss åt att biskop Thomas på Almedalsveckans första dag inviger vårt nya pilgrimskapell och sedan leder ett samtal mellan tre kyrkopolitiker.

Under vintern och våren har förändringsarbeten pågått i Visby domkyrka: en glasdörr har satts in i västportalen för att göra det möjligt att se den vackra domkyrka året runt, dygnet runt. I samband med detta har även det tidigare vapenhuset gjorts om till ett enkelt och avskalat pilgrimskapell. Pilgrimsvandring är en starkt växande semesterform. Visby stift satsar på att vara en del av denna utveckling med alla medeltida landsbygdskyrkor samt katedralen och kyrkoruinerna i Visby som besöksmål för eftertanke och bön. Från östra sidan av Gotland till den västra kan man också vandra den 55 km långa St Olavsleden.

- Det finns många olika St Olavsleder genom Sverige och Norge, säger domprost Elisabeth Ström. Alla har som sin grund Olof den Heliges många olika färder för att kristna befolkningen. Gotland besökte han på sin färd till eller från ryska staden Novgorod.

Domkyrkans pilgrimskapell vill tjäna som start- eller slutpunkt för en vandring men ska också vara ett naturligt ställe för att hämta information om olika vandringar på Gotland.

Kapellet invigs på söndag kl 18 av biskop Thomas Petersson. Domprost Elisabeth Ström medverkar och Dalia Munck är sångsolist.

Den 19 september är det kyrkoval. Visby domkyrkoförsamling bjuder därför in företrädare för de tre största nomineringsgrupperna i kyrkomötet till ett samtal om valets viktigaste frågor. Medverkar gör Jesper Eneroth, Socialdemokraterna; Amanda Carlshamre, Partipolitiskt Obundna i Svenska Kyrkan samt Niklas Larsson, Centerpartiet. Samtalsledare är biskop Thomas Petersson. Samtalet sänds från domkyrkan och de medverkande kyrkopolitikerna deltar via länk.

- Almedalsveckan ger oss ett utmärkt tillfälle att påminna om kyrkovalet, som tyvärr ofta kallas det glömda valet, säger Inger Harlevi. Vi upplever att allt fler under pandemin börjat intressera sig för de andliga frågorna och vi hoppas att man visar det genom att ta vara på sin rösträtt.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Ytterligare information: Inger Harlevi, 070 521 12 60

Invigning av både stiftsikon och pilgrimskapell i Visby domkyrka

Visby stiftsikon samt pilgrimskapellet invigdes den 4 juli i Visby domkyrka. Det var förra sommaren ikonmålaren Marja-Liisa Alm fick beställningen av biskop Thomas Petersson att skriva ikonen som sedan skapades hemma i hennes studio på Gotland. Den är framtagen för stiftet och har fått namnet Jungfru Maria av Öja på Gotland. ”Ikonen är en enhetssymbol som ska uppmuntra till bön för Gotland” säger biskop Thomas om intentionen med ikonen.