Ny domprost utsedd i Visby

Nyhet Publicerad

Efter en gedigen rekryteringsprocess har Tillsättningsnämnden enhälligt beslutat att erbjuda Elisabeth Ström anställning som ny domprost i Visby domkyrkoförsamling.

-Medarbetare, kyrkoråd och stiftsstyrelse tog fram en kravprofil som vi sedan varit trogen, säger Inger Harlevi, ordförande i kyrkorådet i Visby domkyrkoförsamling. Vi var alla ense om att erfarenhet av ett gott ledarskap i större församling var mycket viktigt. Därnäst viljan att sätta gudstjänsten i centrum och vilja se kyrkan som en väsentlig samhällsaktör. Elisabeths gedigna erfarenhet gör att hon lever upp till dessa krav. Vi ser fram emot att få välkomna Elisabeth i församlingen.

Elisabeth Ström, 63, är kontraktsprost i Värmdö kontrakt och kyrkoherde i Gustavsberg-Ingarö församling. Elisabseth tillträder tjänsten i Visby den 22 juni.

- Det är med glädje och förväntan vi tar emot Elisabeth som Visby stifts nya domprost. Elisabeth kommer med sin erfarenhet att bli ett gott stöd även i stiftets arbete, säger Biskop Thomas Petersson.

Ytterligare upplysningar:
Elisabeth Ström, tel 08-570 380 54