Lilian Edwards har lämnat oss

Nyhet Publicerad Ändrad

Kyrkofullmäktiges ordförande Lilian Edwards har lämnat oss efter en kort tids sjukdom.

Ni känner säkert redan till att vår stad, vår ö och vår församling har drabbats av sorg. Lilian Edwards har lämnat oss. Hon somnade in helt stilla på Visby lasarett i fredags kväll i kretsen av sina närmaste. Plötsligt finns där ett stort tomrum.

Den senaste mandatperioden var Lilian kyrkorådsordförande i Visby domkyrkoförsamling. Innan det var hon Kyrkofullmäktiges ordförande. I och med kyrkovalet 2017 blev hon åter vald till vårt kyrkofullmäktiges ordförande. Inom kyrkan har hon också verkat inom Gotlands sjukhem som styrelsens vice ordförande och hon satt också med i styrelsen för Gotlands blomsterfond.

Vi är många som minns Lilian med stor värme. Hon var ofta leende, hade en förmåga att ständigt se nya möjligheter i tillsynes svåra och låsta situationer. Genom åren har Lilian betytt mycket för många. Vi minns henne särskilt i församlingens verksamhet. Andra minns henne som politiker. Oavsett om det var i politiken eller kyrkan hon verkade så var det två tydliga fokus i Lilians arbete – kultur och barn.

Nu får vi som är kvar i livet här på jorden försöka bära arvet efter Lilian vidare. Vi får be om hjälp att liksom Lilian se möjligheter och möta våra medmänniskor med optimism, värme och nyfikenhet.

Det politiska Gotland, det kulturella Gotland, det kyrkliga Gotland sörjer – och vill samstämt säga: Tack Lilian!

Församlingens tankar och förböner går till de anhöriga, tre barn med respektive och sju barnbarn.

Visby 9 april 2018
Mats Hermansson
Domprost

I domkyrkan finns en Kondoleansbok där du kan skriva en hälsning.