Medarbetarenkät 2014

Under hösten 2014 gjordes en medarbetarenkät om arbetsmiljön. 53 svar inkom av totalt 63 medarbetare.

För att Visby domkyrkoförsamling som arbetsgivare ska vara uppdaterad på hur medarbetarna upplever sin arbetsplats, så försöker arbetsgivaren på olika sätt mäta av medarbernas upplevelse med jämna mellanrum. De återkommande medarbetarsamtalen är kanske den viktigaste signalvägen in till församlingsledningen, och alla medarbetare har medarbetarsamtal med sin närmaste chef minst en gång per år.

Ibland är det angeläget att göra särskilda undersökningar av arbetsmiljön. Det som kommer fram i dessa undersökningar bearbetas sedan av ledningsgruppen och kan leda till olika åtgärder i medarbetarlaget – såväl kollektivt som enskilt.

Under hösten 2014 genomfördes en enkät om arbetsmiljön med en svarsfrekvens på cirka 84 procent. Läs gärna sammanställningen av enkätsvaren (öppnas i nytt fönster i formatet ppt).

Vi gläds naturligtvis åt den positiva responsen på den viktiga frågan "Vad brukar du ha för känslor på väg till jobbet". Nedan finner du också frågeställningar som församlingen måste jobba mer med, och som vi gärna lyfter lite extra.

Vi vågar vara öppna med vad vi tycker och tänker?

Här är resultatet något mer negativt. 15 % ca 7 personer upplever att de inte kan vara öppna med vad de tycker och tänker. 85 % tycker att öppenheten är mellan OK och mycket bra.
Här ser vi att det finns en del att arbeta med. En konsekvens av detta blir att vi lägger mer tid på platsmöten inför den kommande terminen. I de mindre grupperna i den arbetsmiljö man finns möjliggörs ett bra delande. Där kan alla komma till tals på ett annat sätt än i Stormötet.

Känner du någon stress för närvarande?

Här finns det också sådant som är viktigt att ta tag i och föra vidare i medarbetarsamtal. Vad är det för typ av stress som 30 % av medarbetarna känner? Vilka åtgärder kan arbetsgivaren vidta för att minimera negativ stress?