Bild från Familjefest i Almedalen 2014
Foto: Mattias Wahlgren

Familj till familj

Det här är gruppen för dig som har familj – en familj som saknar något eller en familj som har lite extra och kan dela med sig.

Aktiviteter

Visby domkyrkofösamling har tidigare arangerat sommarutflykter varje vecka under sommarlovet och en halvdag med roliga aktiviteter för barn i alla åldrar. Information om nästkommande aktivitet finns på hemsidan och i Facebook-gruppen.

En extra utgift kan stjälpa tillvaron

Det är många som får magknip när skolan plötsligt meddelar att "Nu är det skridsko- eller simutflykt". Eller när det dyker upp en annan extra utgift som stjälper tillvaron.

Men det finns andra som kan hjälpa, när de egna barnens skridskor är urvuxna eller något annat inte längre behövs.

Kontakta Familj till familj

Hitta gruppen på Facebook

Både du som behöver hjälp till din familj och du som kan hjälpa en annan familj kan antingen gå till Facebookgruppen Familj till familj Gotland. Du kan via gruppen kontakta gruppens admins.

Kontakta församlingen

Du kan också kontakta Visby domkyrkoförsamlings expedition om du har behov av hjälp eller vill ge.

Kontakta domkyrkoförsamlingen

Postadress: Norra Kyrkogatan 4, 621 55 Visby
Telefon: 0498-20 68 00, måndag, tisdag, torsdag och fredag kl 8–12, besöksadress Norra Kyrkogatan 2
E-post: visby.domkyrko@svenskakyrkan.se

Du hittar även kontaktuppgifter till våra diakoner på webbsidan med församlingens alla kontaktuppgifter

Ansvariga för Familj till familj

Bakom Familj till Familj står frivilliga inom Svenska kyrkan på Gotland. Visby domkyrkoförsamling är huvudman för Facebooksidan, men gruppen är ett samarbete mellan Visby stift, Visby domkyrkoförsamling, Norra Gotlands pastorat och Klinte pastorat – alltså Svenska kyrkan på hela ön.

Swish för att hjälpa

Domkyrkoförsamlingen kan numera även ta emot pengagåvor via Swish och smarta telefoner. Om du har appen i din mobiltelefon vill säga.
Just nu kan du bidra till kyrkans internationella arbete, till diakonin och till Birkagården.

Ge din gåva snabbt och enkelt till:
Svenska kyrkans internationella arbete,
nummer 123 175 75 33.
Församlingens diakonala arbete,
nummer 123 657 19 05.
Natthärberget Birkagården,
nummer 123 096 16 56
Familj till Familj
nummer 123 472 99 68

Matkassar och fest

Förutom att saker skiftar ägare kan Familj till familj också erbjuda akuta matkassar och samtal över hela ön. Och till julen ordnas fest för alla familjer.

Du som behöver hjälp

Vem som helst som har hemmaboende barn upp till 18 år kan fråga om hjälp. Det är du själv som kan avgöra om din familj har det svårt. Du behöver inte vara medlem i Svenska kyrkan.

Du som vill ge

Du avgör själv vem du vill ge till i de öppna frågorna i gruppen. Du kan även lotta, eller be admins om råd. Om du skänker till insamlingarna eller via admins förfrågningar, så tar admin ansvaret. Du behöver inte vara medlem i Svenska kyrkan för vara en del av Familj till familj.

Facebookgruppens spelregler

Under Om den här gruppen, på Facebook, kan du läsa om gruppens spelregler.