Existens23

Guidade turer, mötesplatser, regnbågsmässa och föreläsningar. Höstgråa november lyser i regnbåges färger under Existens-helgen.

Fre 17 november

POWERWALK bland Sankta Marias queera artefakter

kl 18:30 Kyrksalen och Stora kapellet, domkyrkan

Kom på en guidad tur där vi tillsammans söker queera spår i kyrkorummet. Vad har till exempel Per Anderssons fönstermålning om Apokalypsen att göra med nutida kamp för en jämlik och normmedveten samtid? Vilka nya berättelser öppnar sig när vi ser på kyrkomålningar och epitafier utifrån nutida queerhistoriska tolkningar? Och vem var egentligen psalmbokens Dietrich Bonhoefer?

Guidningen leds av domkyrkokaplan och queerteolog Petra Guteskär.

Interreligiöst Bubbel och Babbel för hbtqi+ personer

kl 19:30 Gildsalen, församlingshuset
EKHO Sydöst Frögrupp Gotland (Ekumeniska grupperna för kristna hbtq-personer) och Visby domkyrkoförsamling bjuder in till interreligiöst Bubbel och Babbel. I gemenskap stärks vi, därför öppnar vi upp för möjligheten att förutsättningslöst träffas över församlings- och religionsgränser för att lära känna varandra, dela erfarenheter av hur det är att vara hbtqi+ person i våra olika sammanhang och för allmänt skönt queermingel innan fredagsnatten tar över.

Lör 18 november

Nothing Compares 2 U

kl 19:00 Kyrksalen, domkyrkan

Regnbågsmässa. Alma Emilsson med band, Saint Mary Gospel Choir, Saga Asklöf och Petra Guteskär tolkar Sinéad O´Connors existentiella texter.

Sön 19 november

Vad händer när bollen inte är rund?

kl 15.30 Kyrksalen, domkyrkan

En föreläsning av Andreas Jonsson, om normer, fördomar och känslan av att inte passa in, och hur var och en genom att ändra sin attityd kan ta ansvar för sina handlingar kan bidra till förändring.

Regnbågsmässa 23

Det handlar om våra livsvillkor och hur vi i solidaritet kan förbättra dem för varandra.

Petra Guteskär, domkyrkokaplan