Domprostens presenningsikoner

Mats Hermansson har i 20 år ägnat större delen av sin sommarsemester åt att måla presenningsikoner. I samband med Hermanssons installation som domprost, ställde han ut några av sina målningar vilka återkommer med jämna mellanrum i kyrkorummet.

- Jag tycker att det är spännande med ikoner, det är snittytan in mot det heliga, säger Mats Hermansson eftertänksamt, men tillägger; men jag målar inte ikoner!
Domprosten är noggrann med att inte kalla sina målningar för ikoner, utan det är just Presenningsikoner som är namnet på just hans konst.
- Jag gillar kontrasten mellan de slitna presenningarna och förgyllningen. Man kan också säga att det är en slags återvinningsdemonstration, presenningarna bär också på en historia.

För Mats Hermansson innebär sommarveckorna med målningen en slags meditation, en stillhet, en ostkupa av lugn.

Mats presenningsikoner finns representerade i 20-talet kyrkor i Sverige. Flera av de ikoner som ställs ut i Visby domkyrka under december månad är förlagor till de senaste årens julkort som församlingen skickat och vykort med samma motiv finns till försäljning i kyrkorummet.