Nyhet / Publicerad 10 mars 2020

Saxnäs kyrka firade 60-års jubiléum

Jubileumskören uppträder, fr.v: Solveig Sundin Jonsson, Inga-Lena Larsson, Annika Johansson, Max Fredriksson, Tina Larsson, Helena Åslund samt kyrkomusiker Birgitta Wikström

Foto: Annica Hed

En sedan länge närd dröm

Temat för denna dag var glädje och "En sedan länge närd dröm" ett citat av Karin Fisk om Saxnäs kyrkas uppkomst.
Lördagen 30 november firades Saxnäs kyrkas 60-årsjubileum hela dagen med sång och musik, bildvisning från kyrkans historia, hälsningar och personliga betraktelser, samt avslutningsvis en jubileumsmässa. Det fanns all anledning att fira under mässan då det dessutom blev första advent samt ett nytt kyrkoår.

Jubileumsmässa, Saara Hermansson jojkar och ackompanjeras av Olle Thoors och Max Fredriksson

Foto: Annica Hed

Bildvisning och berättelser av Annica Hed, till vardags kyrkvaktmästare i Saxnäs och Fatmomakke. Annica undrade hur många i publiken som var med på kyrkans invigning 1959. De sju stycken som räckte upp handen fick en stor applåd.

Foto: Ulf Kanon

Den här kyrkan är kärlek för mig

60-talet besökare kom både från Kultsjödalens byar och längre bort i Sverige. En av hedersgästerna var Anders Fisk med dottern Jenny Fisk. Anders Fisks föräldrar Karin och Sune Fisk var starkt bidragande till att Saxnäs kyrka kunde byggas vid slutet av 50-talet, och efter att diakonen Sune plötsligt avled 1961 stannade Karin kvar och verkade i bygden och framförallt kyrkan i årtionden. - Den här kyrkan är kärlek för mig, sa Jenny Fisk i ett personligt tal.

En av hedersgästerna Anders Fisk höll ett tal om sin starka anknytning till Saxnäs kyrka och bygden. Han ville särskilt lyfta fram kvinnornas historia och berättade anekdoter om sin pappa Sune Fisks besök hos Lill-Brita Sjulsson

Foto: Annica Hed

Södra Lapplands Pastorats kyrkoherde Helén Lundberg medverkade hela dagen. Hon lyckönskade Saxnäs kyrka in i framtiden och uppmanade alla att känna glädje och tacksamhet i adventstid

Foto: Annica Hed

Under bildvisningen från kyrkans historia passerade foton bland annat från från kyrkobygget, Stiftsgården, KJ Bergströms konfirmandläger samt Saxnäs kyrkliga syförening som sparade ihop och donerade pengar till kyrkans första orgel till en kostnad av 38 000 kronor. Porträtt på många av kyrkans trotjänare genom åren framkallade minnen, men även ett mysterium. Vem av byborna i Saxnäs stod som förlaga till den barmhärtige samariten i Kalle Hedbergs altarmålning? Under kvällen kom två namn fram, och kyrkoherde Helén Lundberg som avslutade programmet summerade detta mysterium med att vi kanske alla får se oss som den barmhärtige samariten som ska hjälpa andra.

Fjälldistriktets präst Hans Lind, kyrkoherde Helén Lundberg, diakon Anna Ingvarsdotter samt kyrkvärdarna Ellenor Risslén och Lars Nygren höll i jubileumsmässan.

Saara Hermansson jojkar och sjunger egna musikstycken

Foto: Annica Hed

Max Fredriksson höll ett tal både i egenskap av förtroendevald kyrkopolitiker och en bygdens son. Max ville understryka kyrkans roll som kulturbärare, och vilken fast punkt den har i en bygd. - Om det händer en katastrof i ett samhälle, vart går man då? Inte går man till kommunhuset, man går ju till kyrkan, sa Max