Saxnäs barnverksamhet gjorde påskens berättelse på kors

För en kyrka som byggs upp en gång om året för att bara finnas en kort tid, behövs inte många inventarier. Det mesta i Snökyrkan görs av just snö, som efter påsk smälter bort ner i Saxåns vårflod.

Saxnäs barnverksamhets påskberättelse på plats vid snökyrkan Foto: Annica Hed
Välbesökt gudstjänst trots grådask och kalla vindar. Foto: Annica Hed
Gott med hett kokkaffe efter gudstjänsten. Foto: Annica Hed

Men i Saxnäs kyrkas barnverksamhet kom idén upp att göra ett altarkors av trä till Snökyrkan, som får hänga med in i framtiden. Så under vårterminens barnträffar tillverkades ett kors av barnen och personalen. Inspirationen kom naturligtvis från Bibelns påskberättelse om Jesus.

Påskgudstjänsterna 2019 i Snökyrkan under Långfredagen och Påskdagen bjöd på trist väder med få solglimtar, men desto fler besökare. Och på snöaltaret stod så det nya korset som färgglatt lyste framför de grå molnen. Ett stycke trä i en annars förgänglig Snökyrka.

Kantor Birgitta Wikström och präst Samuel Örnberg under Långfredagens gudstjänst då det var premiär för korset. Foto: Annica Hed
Här skapar barnen i Saxnäs barnverksamhet påskberättelsen. Foto: Annica Hed
Påskberättelsen delades in i 13 scener som barnen fick föreställa sig själva och sedan måla med sina egna uttryck. Det börjar med palmsöndagen då Jesus rider in i Jerusalem och avslutas med den återuppståndne Jesus. Foto: Annica Hed
: Hur såg Jesus ut när han blev arg i templet? Jo som en arg sumobrottare med rutor på magen, tyckte ett annat barn. Foto: Annica Hed