Ny traktor och carport till Latikberg

Foto: André Berg

Det finns många vinster i det här, säger Daniel Kultner, kyrkogårdsföreståndare

Foto: Robert From

Vilhelmina församling hade länge brottats med långa ledtider då det gäller arbeten som involverar traktor i Latikberg. Men nu efter kloka beslut där man såg möjligheter till tidsbesparing och att kunna utföra alla typer av jobb med traktor så införskaffades en traktor som kommer vara stationerad i Latikberg.

Vilhelmina församling fick beviljat anslag för inköp av ny mindre traktor men det slutade med att man hittade en fin, större begagnad 6,5 tons Caterpillar, årsmodell 2014 som endast hade 220 drifttimmar. Den traktorn fanns i Strömsund.

- Nu går det till exempel inte längre två timmar åt att bara transportera sig själv plus traktor till Latikberg för att skotta snö eller planera grus för att ta två exempel. Det finns många vinster i det här, säger Daniel Kultner, kyrkogårdsföreståndare över västra distriktet som omfattar förutom Vilhelmina även Dorotea och Stensele församling.

Vilhelmina församling såg med en gång att med denna lite större traktor kan dom utför alla tänkbara arbetsuppgifter vid Latikbergs kyrkogård.

- Då valde vi att satsa på den större traktorn istället. Vi såg möjligheten att säkra alla behov rörande traktjobb om vi valde den lite större traktorn istället. Det blev inte mer utan mindre pengar än vad som var budgeterat för den mindre nya traktorn och det är också bra, säger Daniel Kultner.

Foto: André Berg

Till en traktor behöver man också en carport.

Det är André Berg, anställd vid kyrkogårdsförvaltningen som gjort ritningen och snickrat ihop den med övrig befintlig personal och säsongsanställda.

- När det började pratas om carporten så började vi med att mäta upp befintlig hus och omgivning. Vi kom på att vi kunde kapa lite av befintliga byggnaden och bygga carporten ihop med gamla byggnaden.  Sedan satt vi och skissade och klurade. Ritningen fick OK och vi började bygga. Det gick bra, först fyllde vi ut marken och sedan byggde vi. Först var det jag och kollegan och sedan med hjälp av några säsongsarbetare. Det har varit ett roligt projekt, säger André Berg.

- Det är så tacksamt med driven personal som har visioner och tar initiativ, det underlättar allt, säger Daniel Kultner, kyrkogårdsföreståndare över västra distriktet.

Det har varit ett roligt projekt, säger André Berg.