Ny askgravlund i Saxnäs invigd

Foto: Robert From

Den nya askgravlunden på Saxnäs kyrkogård invigdes tisdagen den 14 juni. Det är ett välkommet tillskott i utbudet kring gravform i fjällområdet inom Vilhelmina församling. Redan på 1990-talet väcktes önskemålet om en kompletterande gravform i Saxnäsområdet.

Ett 20-tal besökare kom till Saxnäs kyrka för att vara med på invigningen av askgravlunden som är den första i sitt slag inom fjälldistriktet som tillhör Vilhelmina församling och Södra Lapplands pastorat.

Foto: Robert From

- För fjälldalgångarnas invånare innebär det här äntligen möjligheten att kunna välja en enklare gravform, något som varit mycket efterfrågat, säger kyrkvaktmästare Annica Hed.

Tidigare fanns den närmaste askgravlunden i Vilhelmina samt en minneslund i Umnäs, Stensele församling.

Askgravlunden är enkel och passar in i miljön men ska samtidigt vara en liten grönskande oas där man kan sitta en stund och vila tanken. På ett stort stenblock, som faktiskt grävdes upp ur jorden under askgravlunden, kommer namnplaketter över gravsatta att monteras.

Processen med nya askgravlunden har tagit några år. Besökare och församlingsbor nämnde att redan på 1990-talet fanns önskemål om ett komplement i gravsättninsform till Saxnäsområdet.

Ursprungsritningen till nya askgravlunden står kyrkvaktmästare Annica Hed och till viss del förre kyrkogårdschefen, Patrik Nilsson. Askgravlunden är därmed lokalt framtagen och förankrad i ordets rätta bemärkelse.