Foto: Gustaf Hellsing /IKON

Mål och vision

Församlingens mål och vision finns formulerade i församlingsinstruktionen. Det är den som anger riktningen i vårt arbete, visar vad vi ska kraftsamla mot och styr verksamheten.

Här hittar du vår församlingsinstruktion.

Kyrkosyn, vision och idé

Vikingstad församling - Här växer vi tillsammans,
-          i tro
-          i liv
-          i gemenskap med Gud och med varandra

Detta är församlingens vision framtagen av kyrkorådets ledamöter tillsammans med anställda. Den berättar om vilka vi vill vara men också hur vi ser på oss alla som är en församling.

Varför växa? Jo, Vikingstad samhälle och även några andra socknar växer med ett större antal nya bostäder och andra byggnader. Detta är ett sätt, där Vikingstad geografiska församling växer. Men främst tänker vi på att växa inom de tre stora områden som nämns ovan, i tro, i liv och i gemenskap med Gud och med varandra. Det är inom dessa områden vi vill förtydliga hur vi vill arbeta i framtiden.

I tro
Utifrån Jesu liknelse om den barmhärtige samariern, vill vi vara en församling som ser till varje människa, oavsett etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning eller status. För att kunna växa i sin tro behöver vi varandra. Vi behöver mötas i bön och lovsång, i samtal och reflektion. Detta ska göras på många olika sätt.

I liv
Tron får följder i våra liv. Tron påverkar vårt förhållningssätt till andra, samt våra värderingar. Dessa bygger på FN:s konvention om mänskliga rättigheter, barnkonventionen, jämställdhetskonventionen etc. Alla människor har lika värde, även de som inte kommer från vår kultur och talar vårt språk. Här handlar det om att dela liv med varandra och låta många vara delaktiga i församlingens arbete.

Det handlar om att ta vara på människors olika resurser. Det kan vara att hjälpa, trösta och stötta, men också ge plats för den som har kraft, lust och mod att ge liv till församlingen på sitt sätt.

Att lyssna och förlåta är också hörnstenar i vårt sätt att möta människor.

I gemenskap med Gud och med varandra
Gudstjänsten, bönen och verksamheterna med sina olika mötesplatser värderar vi högt.

Gemenskap handlar om att vi är på samma plats. Här finns en utmaning i en församling med fem kyrkobyggnader och fyra församlingshem och ett kyrkans hus. Samtidigt som vi vill mötas i våra sockenkyrkor vill vi också möta varandra i en och samma kyrka.

Kyrkosyn

Att växa som kyrka är att ständigt utvecklas. Det som inte bär frukt läggs ner. Det som bär vill vi bevara. Att vara delaktig i kyrkan är också en process av utveckling. Samtalet om vad det är att vara kyrka ska ständigt pågå. Kyrkan ska vara en del av samhället. Stå på de svagas sida och finnas med vid kris och katastrofer. Men kyrkan har också uppdraget att stå för kontinuitet och främjande av en långsiktig gemenskap.

Delaktighet

Vår kyrkosyn handlar bland annat om delaktighet. Vad är det? Det ska vara det som vi redan gör och vill fortsätta med

-          att bara få närvara vid gudstjänster och verksamheter utan att ha en uppgift
-          att engagera sig i en av våra fem gudstjänstgrupper där vi träffas och delar uppgifter och tro
-          att få möjlighet att genomföra en praktisk uppgift, ensam eller tillsammans
-          att engagera sig kring sockenkyrkan
-          att fråga människor om hjälp att utföra en uppgift
-          att erbjuda låga priser på uthyrning av församlingshemmen
-          att erbjuda kyrkskjuts till gudstjänsterna genom taxiföretag
-          att anordna loppis, caféer och samtalskvällar

Det kan också vara det som vi vill arbeta för de närmaste åren:

-          att starta en second-hand-butik med litet café i samhället några gånger/vecka
-          att uppmärksamma och uppskatta alla ideella medarbetare ännu tydligare
-          att fler vill delta i någon eller några av våra övriga verksamheter

Detta ska utmynna i att vi är många som bär kyrkan. Många ska känna en glädje i att få vara en del av kyrkan.

Vi arbetar för större delaktighet i inkluderande gudstjänster. Gudstjänsten ska beröra gudstjänstfirarna med ord, böner, psalmer och musik. Vi vill att gudstjänsten ska vara igenkännande samtidigt som förnyelse ska förekomma både i ord och ton. Detta ska ske med jämna mellanrum för att vidga perspektiven. Gudstjänsten är det nav som vårt arbete i tro, i liv och i gemenskap kretsar kring.

Våra gudstjänstgrupper med namn efter våra socknar är en ryggrad i den återkommande mässan som alltid firas varje söndag i mågon av våra kyrkor kl.10.00.  Vi ser det angeläget att fortsätta vårt arbete med att ungdomarna får en riktning gentemot vår gemensamma mässa, även om den med ungdomars mått mätt firas tidigt. Detta är en utmaning.

Vi ser ett behov av en tydligare utvärdering av gudstjänsterna. Frågan ”Vad blev du glad över i mässan idag?” ska ställas till barn- och ungdomsgrupper, gudstjänstgrupper och övriga verksamhetsgrupper. Detta för att utvecklingen och delaktigheten ständigt ska vara närvarande.

Växtplats
Vi verkar för att kyrkan ska vara en växtplats där var och en får möjlighet att samtala om livet och tron utifrån den situation personen befinner sig i. Gudstjänstgrupper, vuxengrupper, katekumenatsgrupper och sorgegrupper ska vara sådana växtplatser.

Vi behöver fler öppna mötesplatser och vi vill vara en samhällsaktör utifrån allas lika värde.

Dessa mötesplatser kan sammanfalla med de tillfällen till delaktighet som nämndes ovan.