Vetlanda söker fler präster!

Vi är idag ett glatt gäng med åtta präster i Vetlanda pastorat. Vi letar efter DIG som vill komma och jobba med oss! Det finns en alldeles nyrenoverad bostad, om du är intresserad. Det är nära till skola, natur, sjö och bad.

Vi söker dig som vill vara en del av och fortsätta utveckla gudstjänst- och församlingslivet i Vetlanda pastorat samt stärka och uppmuntra våra ideella medarbetare. Det gör du genom att bidra med dina förmågor och erfarenheter. Du behöver vara engagerad och nytänkande vad gäller arbetet med att forma framtidens församlingar. Personlig flexibilitet och social kompetens är egenskaper som är viktiga då tjänsterna innebär varierande arbetsuppgifter och samarbete med olika människor. Vi förutsätter att du vill arbeta för församlingsbyggande och förtroendefulla relationer i alla sammanhang.

VAD ÄR VETLANDA PASTORAT?

Vetlanda pastorat överensstämmer med kommunens gränser. Det är en blandning mellan stad och landsbygd.  Här finns gymnasium, grundskolor och förskolor. Närhet till vård och omsorg.  Brett utbud av dagligvaruhandel och detaljhandel. Kulturliv, idrottsklubbar och föreningsliv. Industrier utgör stora arbetsplatser och företagarandan i kommunen är stark. På landsbygden verkar människor för en levande landsbygd.  Nära till större städer som Jönköping och Växjö.

Vi är ett av de större pastoraten i Växjö stift med 10 församlingar, ca 17 000 medlemmar och runt 90 anställda. Vår arbetsplats präglas av våra värdeord som är omtanke, respekt, positiv, samarbetsvilja och ärlighet. Vetlanda pastorat har ett prästkollegium där det finns olika kompetenser som vi vill ta tillvara och göra det bästa av. Vill du bidra med din?

VAD HÄNDER I VETLANDA PASTORAT?

Vi eftersträvar ett regelbundet gudstjänstliv i pastoratets kyrkor. Samtalsgrupper, studiegrupper, dagledigträffar, soppluncher är ytterligare vägar in i gemenskapen.  Vi har ett stort kyrkomusikerkollegium som gör att pastoratet har ett omfattande och varierande kör- och musikliv. Diakon och församlingskurator bildar tillsammans med assistenter ett diakonalt team som jobbar över hela pastoratet. Vår utåtriktade verksamhet, Ankaret, ligger centralt och här passerar dagligen en strid ström av människor. Konfirmandverksamheten i pastoratet är omfattande och här finns ett tätt samarbete mellan våra olika yrkeskategorier. Våra assistenter i församlingsarbete har ett brett utbud av verksamhet för barn, ungdom och familj i hela pastoratet.

Några av kyrkorna ingår i de så kallade Njudungskyrkorna och har historisk viktig karaktär. I pastoratet finns Sandellgården med Lina Sandells uppväxtmiljö. På flera håll finns en vilja att utveckla ett arbete med pilgrimsvandringar.

Här finns även en alldeles nyrenoverad bostad som väntar på dig. Det är nära till natur, sjö och bad, och även till skola.

Kravprofil

• God förmåga till teologisk reflektion, särskilt gällande kyrko- och församlingssyn
  • God förmåga att lyssna och vägleda människor i olika situationer
  • Förmåga och vilja att kunna leda och utveckla församlingsliv och församlingsarbete
  • Tydlighet och struktur i arbete och kommunikation
  • Förmåga att arbeta både självständigt och tillsammans med andra

Tjänsterna kräver körkort och tillgång till egen bil.

DAGS ATT SÖKA NU?

Löpande urval kommer att göras och vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Tillträde enligt överenskommelse.

För information om pastoratet och tjänsterna kontakta gärna:

Kyrkoherde Katarina Toll Koril 0383-76 37 05 eller katarina.toll.koril@svenskakyrkan.se

Ansökan sänds till helena.svenson@svenskakyrkan.se (OBS ett s i svenson) eller Svenska kyrkan, Vetlanda, Storgatan 58, 574 31 Vetlanda. Märk kuvertet med Heléna Svenson.