von Liewens donationsstiftelse

von Liewens donationsstiftelse är ett samarrangemang mellan stiftelsen och kyrkan, och utdelning sker på midsommardagens gudstjänst.

Bakgrund

Till minnet av sitt enda barn Annette gjorde makarna Malte och Annette von Liewen sin donation. Dottern Annette avled endast 17 år gammal till följd av en svår lunginflammation… och olycklig kärlek.

Hennes far hade nämligen förbjudit
henne att träffa sin älskade, en ung
löjtnant, som hon träffat på ett
bröllop på Salshults gård i Stenberga.
Först på Annettes dödsbädd bevekades
fadern och löjtnanten fick komma till
henne. De trolovades en vecka innan
hon avled på Allhelgonahelgen 1837.

Antalet gåvolotter som får delas ut sedan 1994 är 30 st. År 2023 var summan 6.800 kr/ styck.

Behöriga:

• Flickor mellan 16-20 år som bor inom Bäckseda församlings (sockens) gamla gräns.
  • Vigda par som gift sig utdelningsåret eller året innan.
    Var vigseln ägde rum spelar ingen roll, men vid utdelandet ska man vara folkbokförd inom den gamla sockengränsen.

Ansökan kan lämnas under hela året, senast utdelningsåret april månads utgång. Annonsering sker i dagspressen. Utdelning sker i samband med midsommardagens gudstjänst i Bäckseda kyrka.

Hur ansöker jag?

Du ansöker genom att skicka ett brev till fonden, se adress nedan. I brevet talar du om att du vill ansöka och bifogar ett personbevis. Skriv ut eller beställ personbevis här!