Foto: Daniel H Hjärtberg

Näsby kyrka

Näsby kyrka ligger vackert placerad på en liten höjd, alldeles vid sjön Flögens strand.

Kyrkan

Näsby kyrka byggdes på 1100-talet och är en av de så kallade Njudungskyrkorna. År 1727 revs en av kyrkans metertjocka långväggar för att ge plats för en tillbyggnad, idag är det huvuddelen av kyrkorummet där sittplatserna finns. Då revs väggen till det ursprungliga långhuset, som då blev kor och fick ge plats åt altaret. Det tidigare koret blev sakristia. Men vände alltså kyrkan ett kvarts varv. Det vanliga är ju att altaret i våra kyrkor är placerat i öster, men det frångick man alltså på 1700-talet.

På 1800-talet revs klockstapeln, och ersattes med ett klocktorn. Tornet byggdes på en plats där det tidigare funnits ett murat gravkor, tillhörande ätten Falkenberg. Kistorna begravdes i stället på kyrkogården.

Insidan

På kyrkans väggar finns idag praktfulla vapensköldar.

Kyrkans äldsta inventarium är ett triumfkrucifix med den korsfäste Jesus i kroppsstorlek. På ömse sidor om krucifixet finns träskulpturer av jungfru Maria och en biskopsbild, möjligen den helige Sigfrid (Smålands apostel) - alla från 1200-talet.

Till höger i koret finns en medfaren dopfunt av sandsten, som uppges vara från medeltiden. Men i protokoll från 1600-talet står det att församlingen bytt ut sin gamla dopfunt mot en nytillverkad.

Altartavlan skänktes av generalen och fältmarskalken Göran Silfverhielm och hans maka Ulrika Ekeblad kring år 1730.

Predikstolen är rikt utsirad med bilder gjorda på sent 1600-tal, av mäster Johan Kuhla. Nu saknas taket på predikstolen. Det ramlade ner under slutet av 1800-talet, men lyckligtvis inte under pågående gudstjänst.

De märkliga målningarna på kyrkans innertak utfördes 1746. Sidofälten i kyrktaket visar bilder ur Jesu liv. I takvalvet har konstnären illustrerat bönepunkterna i "Fader Vår".

Film

Kyrkoguiden.se har tillsammans med Vetlanda pastorat spelat in en kortare film om Näsby kyrka. Du kan se den om du klickar här