Foto: Daniel Hjärtberg

Korsberga

Korsberga församling ligger intill riksväg 31 i Vetlanda kommun och består av tre kyrkor: Korsberga, Södra Solberga och Lemnhults kyrka. Församlingshemmet är en gul byggnad på andra sidan vägen, sett från kyrkan.

Barn och ungdom i Korsberga

När terminen börjar kommer det finnas mycket roligt här, för barn och ungdom i Korsberga!

Musik i Korsberga

Här hittar du församlingens olika körer och sånggrupper.

Café annorlunda Korsberga

Café Annorlunda i Korsberga församlingshem.

Korsberga syförening

Vi är 10- 12 personer som träffas i Korsberga församlingshem.

Korsberga kyrka

Sockennamnet Korsberga förekommer i skrift tidigast år 1310 och skrevs då Corsbjerg. Namnet har sannolikt sin upprinnelse i den naturbildande korsspricka som finns öster om kyrkan.

Lemnhults kyrka

Lemnhult har en spännande historia om sina kyrkor. Idag finns ruinen kvar av den medeltida kyrkan. Den nya kyrkan stod knappt 30 år innan den brann ner till grunden efter ett blixtnedslag. Men efter två år stod ännu en ny kyrka på plats.

Södra Solberga kyrka

S Solberga tycks tidigt haft starka förbindelser med det andliga livets centrum i Småland, Nydala kloster. Även denna kyrka är en så kallad Tegnérlada.