Foto: Daniel Hjärtberg

Fröderyds kyrka

Fröderyd är ett litet samhälle där psalmförfattarinnan Lina Sandell växte upp på 1800-talet. Fröderyd kyrka ligger på en plats som troligen varit en fornnordisk offerplats tillägnad guden Frö. Intill Fröderyd kyrka ligger Lina Sandellgården med Sandellmuséet, Lina Sandellasken och även en hantverksbod.

Kyrkan

Den första kristna kyrkan i Fröderyd var en stenkyrka som byggdes på 1200-talet i romersk stil. 1854 revs denna kyrka på förslag av prosten Jonas Sandell (Lina Sandells far) då den var nedsliten mörk och trång. Samma år byggdes en ny kyrka i Tegnérstil något söder om den gamla kyrkan. Den nya kyrkan hade bara tjänat sin församling i 90 år då den i augusti 1943 drabbades av ett blixtnedslag och brann ner.

En del av kyrkans inventarier hann man lyckligtvis rädda, men det medeltida krucifixet, orgeln, kyrkklockorna och flera målningar förstördes.

Fyra år senare, 1947, stod dagens kyrka färdigbyggd. Dess interiör går i basilikastil med ett platt innertak buret av 12 pelare.

Inventarier

Altartavlan som räddades i branden målades i mitten av 1800-talet av Växjökonstnären Johan Hellgren. Den är en avmålning av Fredrik Westins altartavla i St Jakobs kyrka i Stockholm och föreställer Kristus på förklaringsberget.

Predikstolen har reliefer som föreställer Kristus och de fyra evangelisterna. Den är skulpterad av Axel Wallenberg år 1947, han har även gjort Lina Sandellstatyn som står i Sandellparken, snett mitt emot kyrkan.

I kyrkan finns även en röd mässkrud med guld och silverbroderier från 1300-talet och en svart skrud med silverbroderier från 1788.

Dopfunten lyckades man också rädda och den gjordes av sandsten på 1100-talet. På dess fot kan man se 8 framskjutande lejonkroppar.

I kyrkogårdens sydvästra hörn finns en runsten bevarad.

Orgeln

Orgeln byggdes 1955 av Nils Hammarberg från Göteborg. Den har 21 stämmor och är vida känd för sina musikaliska kvaliteter. Den anses också vara mycket rolig att spela på. Under 2018 har orgeln genomgått en mindre renovering och städning.

Tornet

I branden 1943 förstördes tre klockor som funnits i kyrkan sen medeltiden. I dagens kyrkan finns två Ljuskronorna i kyrkan lyckades man rädda undan branden. Tre av dem är från medeltidskyrkan och de övriga är från 1800-talskyrkan.  klockor gjutna av Bergholtz klockgjuteri. Dessa innehåller delar av de gamla klockorna som räddades ur askan.

Sandellparken

Mitt emot kyrkan ligger Sandellparken, med Sandellmuséet och Lina Sandellgården. Varje år kommer många, många för att se den plats där den välkända Lina Sandell bodde och diktade. Den ask som hon sägs sitta och dikta i, finns kvar. Varje år firas Sandelldagen traditionsenligt på Kristi förklaringsdag.

Kyrkoguiden.se har tillsammans med Vetlanda pastorat spelat in en kortare film om  Fröderyds kyrka, du kan se den om du klickar här.

Lannaskede-Myresjö kyrka

De båda medeltida kyrkorna i Lannaskede (Landsbro) och Myresjö var för små, och slitna. En ny kyrka behövdes. De båda församlingarna gick samman, och byggde en ny och större kyrka på gränsen mellan socknarna. Från kyrkan är det 2 km till tätorten Landsbro och 2 km till tätorten Myresjö. Nu tillhör kyrkan Lannaskede församling.

Lannaskede gamla kyrka

Lannaskede Gamla Kyrka ligger någon kilometer utanför Landsbro. Det är en vacker kyrka som byggdes omkring år 1150. Orgeln i kyrkan är landets äldsta orgel som fortfarande är i bruk.

Myresjö gamla kyrka

Myresjö Gamla kyrka är en vacker 1100-tals kyrka, centralt belägen i Myresjö. Kyrkan var tidigare en ödekyrka men restaurerades under 1920-talet och är i idag en av församlingens mest använda och omtyckta kyrkor.

Fröderyds kyrka

Fröderyd är ett litet samhälle där psalmförfattarinnan Lina Sandell växte upp på 1800-talet. Fröderyd kyrka ligger på en plats som troligen varit en fornnordisk offerplats tillägnad guden Frö. Intill Fröderyd kyrka ligger Lina Sandellgården med Sandell muséet, Lina Sandell asken, hantverksbod och Lannaskede församlings pastorsexpedition.

Bäckaby kyrka

Historiskt sett så har kyrkan i små byar haft stor betydelse och Bäckaby är inget undantag. Enligt anteckningar som finns tillgängliga byggdes en kyrka i byn 1584 och troligen uppfördes den på en äldre grund. Kyrkan som byggdes hade klockstapel med två klockor men 1699 byggdes torn för klockorna.

Ramkvilla kyrka

Ramkvilla är ett litet samhälle som ligger mitt i småland och gränsar mot kronobergs län. Ramkvilla kyrka är vackert belägen vid klocksjöns strand.