Foto: Björn Lundkvist

Vendels historia

I Vendels urgamla kulturbygd har åt eftervärlden bevarats en historisk och ovanligt vacker kyrkplats med medeltida kyrka från 1300-talet och gravfält från det första årtusendet av vår tideräkning.

Kyrkan började troligen uppföras under 1200-talets senare hälft och bestod av långhus och ett smalare kor samt en sakristia, vilken ännu finns kvar. Enligt en legend invigdes den färdiga kyrkan år 1310. Den var då invändigt försedd med trätunnvalv. Under 1300-talet byggdes ett vapenhus och under samma århundrade tillkom målningsdekorationer, av vilka fragment kvarstår i en nisch mellan koret och predikstolen samt på väggarna i vapenhuset.

Cirka 1450 välvdes kyrkan med tegelvalv, vilka 1451 försågs med målningar av den framstående upplandskonstnären Johannes Iwan.

Redan 1637 fanns ett orgelverk och 1685 skänktes en predikstol till kyrkan av Anders Larsson Höök och dennes hustru Anna Mackeij. År 1734 byggdes en korsarm i norr. För att få in mera ljus i kyrkan höggs 1736 de tidigare höga smala medeltida fönstren upp och väggarna inne i kyrkan vitmenades. Därmed doldes alla de praktfulla målningsdekorationerna. År 1752 installerades en altaruppsats och under 1700-talet restes också nuvarande klockstapeln.

År 1930 restaurerades kyrkan och en del av de överkalkade målningarna togs fram. Under första decenniet av 2000-talet genomfördes en rengöring av kyrkans samtliga väggar så att de medeltida målningarna kom i bättre dager.

Vill du läsa landshövding Wilhelm Tamms beskrivning av Vendel år 1850? KLICKA HÄR.