Foto: Jim Elfström /IKON

Begravning

När vi förlorar någon genom döden, så är det många känslor och tankar som kommer. En god hjälp är att ge sig tid, att fundera över hur man vill ha det vid begravningen

Vanligast är att först kontakta en begravningsbyrå, men det går också bra att ringa till församlingsexpeditionen.

Den präst som kommer att ta hand om begravningsgudstjänsten tar i god tid kontakt med anhöriga. I lugn och ro samtalar man då om utformningen av begravningen, val av psalmer, musik.

Själaringning sker i någon av våra kyrkor efter det att dödsfallet anmälts. Det finns då möjlighet att besöka kyrkan, sitta ned i kyrkbänken och tända ljus.

Tacksägelse över avliden församlingsbo sker i gudstjänsten närmaste söndagen efter dödsfallet. Då tänder vi ett ljus för den avlidne och klockringning sker. Ljuset får Du gärna ta med hem.