Trygghetspunkt

Svenska kyrkan öppnar sina dörrar för människor i akut kris. Med hjälp av den frivilliga resursgruppen , FRG, får människor skydd och hjälp på trygghetspunkterna.

Församlingshemmet Kyrkbacken i Veberöd
Genarps församlingshem
Petersgården och Maria Magdalena kyrka i Lund

FRG är frivilliga från civilförsvarsförbundet, Lottorna, Frivilliga befälsutbildning, Frivilliga automobilkåren och Röda Korset som är utbildade och beredda på att hjälpa till under en kris eller katastrof. FRG kan i ett krisläge ta hand om människor som behöver hjälp och stöd när kommunens egna resurser inte räcker till.

FRG kan till exempel stötta på kommunens trygghetspunkter, hjälpa till med mat och dryck till drabbade, informera allmänheten, hjälpa till vid utrymningar, vara en hand att hålla i - någon som lyssnar, hjälpa polisen med registrering med mera.
Den frivilliga resursgruppen ersätter inte på något sätt de professionella hjälparna. Tvärtom ska FRG underlätta för de professionella hjälparna att uträtta sitt arbete utan att behöva tänka på det praktiska.