Gravskötsel

Varje gravrättsinnehavare ansvarar för att hålla respektive gravplats i ordnat och värdigt skick enligt begravningslagen. Detta innebär att gravrättsinnehavaren ansvarar för skötsel av gravplatsen samt gravstenens montering och skötsel på respektive gravplats. Detta gäller gravplatser med full gravrätt, det vill säga kistgravplatser och urngravplatser.

Att sköta en gravplats innebär bland annat att rensa ogräs på hela gravplatsen, vattna, ta bort vissna blommor och växter samt se till att de gravstenar som står på gravplatsen är hela, rena och säkra. Behöver ni hjälp med plantering eller råd om vad ni kan ha för växtlighet på er gravplats kontakta gärna oss som arbetar på kyrkogårdarna.

Skötselavtal

På våra kyrkogårdar i Veberöds församling så har vi två olika skötselavtal att erbjuda, grundskötsel och blomstersmyckning. Grundskötselavtalet innebär att Veberöds församling ansvarar för att hålla gravplatsen i ordnat och värdigt skick. Blomstersmyckning innebär att församlingen gräver ner en blomsterlåda på gravplatsen som församlingen sedan ansvarar för. Skötselavtalen går att köpa för sig, alternativt att kombinera.

I grundskötsel ingår:

Vårstädning, putsning, rensning av rabatt och krattning.
Klippning av häck inom gravplatsen.
Beskärning av växter.
Borttagning av vissna blommor i vas.
Påläggning av jord och singel.
Riktning av gravanordning på grund av sättningar som kan uppstå i samband med gravsättning.

I blomstersmyckning ingår:

Plantering av påsklilja till påsk.
Plantering av sommarblomma (pelargon) till pingst.
Utläggning av krans till allhelgonahelgen.
En timmes vattning under sommaren
Jordförbättring en gång om året

Prislista 2024

För mer information