Gravplatser

I Veberöds församling kan vi erbjuda fem olika gravskick; minneslund, askgravlund, askgravplats, urngravplats och kistgravplats.

Minneslund

På Veberöds och Vombs kyrkogårdar erbjuds möjligheten att gravsätta i minneslund. En minneslund är ett gemensamt gravområde för gravsättning av askor. Gravskicket upplåts utan gravrätt och är anonymt, därför sätts ingen sten eller namnplatta upp för den gravsatta. Vid gravsättning i minneslund får anhöriga inte närvara och vet därmed inte exakt var den avlidna är gravsatt. Veberöds församling svarar för vården av minneslunden samt för all plantering inom denna. Besökare får medverka till utsmyckning med snittblommor och ljus på en speciellt avsedd smyckningsplats. Urnor till minneslunden måste vara av förgängliga material av typen; sand, biofiber eller papp.

Askgravlund

På Veberöds kyrkogård finns det möjlighet att välja askgravlund som gravsättningsalternativ. Askgravlunden har utvecklats från minneslunden och är likt en minneslund ett gemensamt område för gravsättning av askor. Askgravlunden har minneslundens frihet från skötselansvar men utan kravet på anonymitet. Bronsplaketter med de gravsattes namn och årtal sätts upp på omarbetade kulturstenar. På askgravlunden så har anhöriga rätt att närvara vid gravsättning, som i övrigt sker utan upplåtelse av gravrätt, det vill säga utan bestämmanderätt över gravplatsen. Plats för anhörig kan inte garanteras på samma sten och inte heller i samma askgravlund. Urnor till askgravlunden måste vara av förgängliga material av typen; sand, biofiber eller papp.

Askgravplats

På Veberöds kyrkogård finns det möjlighet att välja askgravplats som gravsättningsalternativ. En askgravplats är en gravplats med möjlighet för gravsättning av två urnor. Askgravplatsen upplåts med begränsad gravrätt vilket i detta fall innebär att anhöriga har möjlighet att vara med vid gravsättningen men att det är kyrkogårdsförvaltningen som ansvarar för all plantering på askgravplatserna. Gravrättsinnehavaren betalar för gravstenen och den kollektiva skötseln som kyrkogårdsförvaltningen tillhandahåller. Ljuslyktor med markspjut får sättas på respektive grav så länge de inte skadar växtmaterialet. Smyckning med snittblommor får göras inom graven med vaser som kyrkogårdsförvaltningen tillhandahåller. Övrig smyckning (gäller enbart godkända föremål) får endast ske på respektive liggande gravsten.

Urngravplats

På Veberöds kyrkogård finns särskilda urngravplatser. Dessa är mindre än en traditionell kistgravplats och är endast gjord för gravsättning av urnor. En urngravplats är ca 1m2 och det finns möjlighet att gravsätta upp till fyra urnor. En urngravplats upplåts med full gravrätt vilket betyder att det måste det finnas en gravrättsinnehavare som ansvarar för att hålla gravplatsen i ett ordnat och värdigt skick, antingen själv eller genom skötselavtal med förvaltningen. Det innebär också att anhöriga får närvara vid gravsättningen på en urngravplats.

Kistgravplats

Majoriteten av de gravplatser som syns på våra kyrkogårdar i Veberöds församling utgörs av traditionella kistgravplatser. Dessa gravplatser kan variera i storlek och på våra kyrkogårdar har vi platser som rymmer allt från en till sex kistor. En kistgravplats upplåts med full gravrätt vilket betyder att det måste det finnas en gravrättsinnehavare som ansvarar för att hålla gravplatsen i ett vårdat skick, antingen själv eller genom skötselavtal med förvaltningen. Det innebär också att anhöriga får närvara vid gravsättningen på en kistgravplats. Nu för tiden är det vanligt att gravsätta i urna i stället för i kista och det går bra att göra det på en kistgravplats.

För mer information

Kontakta kyrkogårdsförvaltningen