Foto: Veberöds församling

Så styrs Veberöds församling

Församlingen leds gemensamt av kyrkoherden och kyrkorådet. De ansvarar för ledning, samordning och tillsyn inom församlingen.

Kyrkan är en demokratisk organisation

Alla församlingar styrs av folkvalda representanter från en eller flera nomineringsgrupper. Kyrkovalet sker vart fjärde år till kyrkofullmäktige och kyrkofullmäktige utser sedan ett kyrkoråd som fungerar som en styrelse för församlingen. I kyrkorådet sitter också kyrkoherden som är chef i församlingen.

Alla församlingar har en församlingsinstruktion, det är ett styrdokument som berättar mer om vad församlingen är och vill vara. Här kan du läsa Veberöds församlingsinstruktion

Kyrkofullmäktige och Kyrkoråd

Sammanträdestider 2024

Kyrkofullmäktige (offentliga sammanträden) 13 maj och 4 november

Kyrkorådet 26 februari, 18 mars, 22 april, 27 maj, 24 juni, 26 augusti, 30 september, 28 oktober och 25 november

Ordförande

Ordförande Kyrkorådet
Pernilla Bruno
pernilla.bruno@svenskakyrkan.se

Ordförande kyrkofullmäktige
Pia Askman
piaaskman@hotmail.com

Ledamöter

Församlingens kyrkofullmäktige har 15 ordinarie ledamöter och utser en valberedning, ett kyrkoråd om 11 ledamöter. Kyrkoherden är dessutom självskriven ledamot i kyrkorådet.

Ordinarie ledamöter i Kyrkofullmäktige 2022-2025

Kyrkans Väl: Pernilla Bruno, Susanne Nordbeck, Pia Askman, Karin Nilsson, Anita Bengtsson, Lennart Sporre, Britta Axelsson och Anett Hellberg.

Arbetarepartiet Socialdemokraterna: Kenth Andersson, Mikael Thunberg och Efraim Molin.

Borgerligt alternativ: Per Jakobsson, Chris Sjödin, John Hellfalk och Elizabeth Saltin.

Ordinarie ledamöter i Kyrkorådet 2022-2025

Kyrkans Väl: Pernilla Bruno, Susanne Nordbeck, Pia Askman, Karin Nilsson, Anita Bengtsson, Anett Hellberg,

Arbetarepartiet Socialdemokraterna: Kenth Andersson och Magnus Jeppson

Borgerligt alternativ: Per Jakobsson, John Hellfalk och Caroline Lindblom.