Taket i Växjö domkyrka.
Foto: LarsErik Tobiasson

Matematik

För gymnasiet.

Genom att i faktisk materia beräkna massa, area och volym kan vi hitta ny kunskap i den gamla byggnaden.

Under våren 2016 testade några av våra gymasielärare att ha matematik i domkyrkan - en lektion som blev både spännande och intressant. Genom att i faktisk materia beräkna massa, area och volym kunde både vi och eleverna hitta ny kunskap i den gamla byggnaden.

Ingångar

• Hur många av åhörarna i Växjö domkyrkahar sikten skymd av en pelare?
  • Hur länge räcker syret i en fullsatt och tilltäppt domkyrka? Hur mycket syre går förlorat om man i den fullsatta kyrkan tänder 100 ljus?
  • Hur mycket massa rymmer varje pelare?

Läroplansanknytning GY11

"Använda och beskriva innebörden av matematiska begrepp samt samband mellan begreppen. Formulera, analysera och lösa matematiska problem samt värdera valda strategier, metoder och resultat. Tolka en realistisk situation och utforma en matematisk modell samt använda och utvärdera en modells egenskaper och begränsningar." (Ur Centralt innehåll för Matematik.)