Några kvinnor dansar ringdans runt en skål med vatten och olika frukter som står på golvet.
Foto: Øyvind Lund /Ikon

Heliga danser

Måndagar enligt schema kl 19.00 i Skogslyckans församlingshem.

Heliga danser ger plats för alla, för möte med Gud, oss själva och varandra. I helig dans är var och en, en del av cirkelns helhet. Cirkeln bär både glädje och sorg. Välkommen gamla som nya dansare - välkommen ung som äldre, man som kvinna!

Ta med dig dansskor och en vattenflaska. Ingen anmälan, ingen dansvana behövs, bara kom!

Mer om Heliga danser

Heliga danser har funnits i över 30 år inom ramen för Svenska kyrkans verksamhet - i Växjö sedan 1996. Dansen är ett andligt uttrycksmedel med uråldriga rötter. I dansens symbolspråk uttrycks livsmysteriet. Att dansa är att lyssna inåtmed hela sin kropp. Vi skapar det heliga när vi dansar. Hela danser kallas också Cirkeldans eller Meditation i rörelse. Det behövs ingen dansvana. Vi går igenom stegen, repeterar och snart vet fötterna vad de ska göra, så att man kan vila i dansen. Cirkeln bär.

Tid och plats

Måndagar enligt schema, kl 19.00 Skogslyckans församlingshem,