En vit rosbukett. En man och kvinna pussas i bakgrunden.

Dop, konfirmation, vigsel och begravning

Dop, konfirmation, vigsel och begravning - viktiga händelser som präglas av den största lycka eller den djupaste sorg. Svenska kyrkan finns alltid där till stöd och hjälp i de - ibland svåra, ibland underbara - situationer som livet ställer oss inför.

Ett dop i en kyrka. En kvinna och hennes man står bredvid prästen som håller barnet i famnen.

Dop

Alla är välkomna att döpas - barn, unga och vuxna. I dopet får vi ett löfte om att Gud alltid har omsorg om oss. Det är en vacker och glad tradition, som bjuder in till gemenskap.

Några konfirmander står i ring och håller upp händerna mot taket.

Konfirmation

Konfirmation i Växjö - Få tid för livets stora frågor - Ta chansen att upptäcka vad kristen tro är - Lär känna nya människor - Bli mer allmänbildad

Närbild på två vigselringar som tillsammans med en blomkvist ligger på en uppslagen bok med rubriken Vigselgudstjänst.

Vigsel

En kyrklig vigsel är en symbolrik gudstjänst. I Guds och alla vittnens närvaro lovar ni varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut.

En vit kista med ljusrosa blommor står i ett kor.

Begravning

En begravning i kyrkan ger dig möjlighet att ta avsked, samtidigt som den tar fasta på det kristna hoppet om uppståndelse och evigt liv. Tron och hoppet kan ge trygghet i tanken att Guds kärlek sträcker sig mycket längre än de dagar och år som utgör våra liv här på jorden.