Händer på varandra uppe på ett barns huvud
Foto: Kristin Lidell ikon

Dop

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal.

Boka dop:

Tfn till församlingens expedition: 08-541 300 03
Vardagar kl. 10-12 samt måndagar och tisdagar kl.13-14
vaxholm.forsamling@svenskakyrkan.se

Boka lokal för dopfika:

Efter dopet brukar många ha någon form av samling, med fika eller mat. Samlingen kan man ha hemma eller hyra någon av kyrkans samlingslokaler som ligger i anslutning till Vaxholms kyrka och Resarö kapell.
För att boka Johannessalen i församlingsgården i Vaxholm eller Resarö församlingsgård kontakta: Madeleine Marcus, församlingsvärd
madeleine.marcus@svenskakyrkan.se
Här kan du läsa mer om att hyra församlingslokal:

Vanliga frågor och svar om dop:

Vad betyder dopet?
För att det ska räknas som ett dop i Svenska kyrkan ska prästen ta rent
vatten över personens huvud tre gånger och säga: Jag döper dig i Faderns
och Sonens och den helige Andens namn. Dopet kan också ske genom att man sänker ner hela kroppen i vatten. Vi behöver inte prestera något eller vara på något speciellt sätt för att ta emot dopet.

Kan man välja egna dikter och sånger vid dopet?
Ja, man kan välja att ha med egna dikter och sånger vid dopgudstjänsten.
Det finns en särskild ordning för dopgudstjänsten. Den innehåller
allt det som ett dop i Svenska kyrkan ska innehålla och det finns utrymme
för personliga tillägg. Prata med den präst som ska döpa om vilka dikter och sånger som ni önskar, så att de passar in i dopgudstjänstens helhet.

Måste man ha särskilda kläder när man döps?
Nej det måste man inte. Dopklänning är en vacker gammal tradition, men inget måste. Det är heller inget måste att flickor har rosa och pojkar blå inslag i sin dopklänning. Det väljer ni helt själva! Har ni ingen dopklänning kan ni låna en av församlingen.

Är det skillnad på dop och namngivningsceremoni?
Ja, ur kyrkans perspektiv är det stor skillnad. Dop är en fest då vi firar
och gläds över att en människa blir del av ett sammanhang. Vid dop bekräftas
att man ingår i en större gemenskap: församlingen, kyrkan i världen och Guds stora familj. Dopet är inte en namngivningsceremoni, men namnet spelar en central roll. Namnet är viktigt, eftersom den som döps inte är anonym. Det är just denna människa som döps, den unika individen. Dopet är en gåva.

Kostar det något?
Det kostar ingenting att låta döpa sitt barn eller dig själv. Präst, musiker,
vaktmästare och kyrka ingår.

Måste man vara medlem i kyrkan för att bli döpt?
Nej, det måste man inte vara. Om den/de som är vårdnadshavare vill
att barnet ska döpas finns inget som hindrar, oavsett föräldrarnas samfunds-
och religionstillhörighet. Den som döps blir genom dopet medlem i Svenska kyrkan.

Vilka alternativ finns?
I Vaxholms församling erbjuds drop-in-dop, enskilda dop och dop
i gudstjänsten.

Ett föräldrapar, en präst och en bebis vid ett dop utomhus på vintern.

Dop