Rösta i kyrkovalet

17 september 2017

Så här röstar Du i kyrkovalet den 17 september 2017

Samtliga kandidater kan du se här

På valdagen
Du som är medlem i Svenska kyrkan kommer att få Ditt röstkort i brevlådan.

På röstkortet kan Du se vilka val Du får rösta i (Kyrkomötet, Stiftet, kyrkofullmäktige),var Du ska rösta, när vallokalen är öppen

Valdistrikt                          Lokal                                  Öppettider

Västra Karup   Församlingshemmet       9.00-11.00; 16.00-20.00

Hov                Församlingshemmet       9.00-12.00; 17.00-20.00

Torekov          Församlingshemmet       9.00-11.00; 16.00-20.00

Förtidsrösta

Om Du är förhindrad att rösta i din vallokal på valdagen, har Du möjlighet att förtidsrösta på pastorsexpeditionen i Västra Karup från den 4 september t o m den 17 september mellan klockan 10.00 och 12.00. Dessutom på torsdagarna den 7 och 14 september mellan klockan 17.00 och 20.00.

Brev- och budrösta

Du har också möjlighet att rösta per brev eller med bud. På pastorsexpeditionen och i vallokalerna kan Du hämta röstningspaket, som innehåller det som behövs för att kunna rösta. Dock måste Du själv ha namnvalsedlar från de nomineringsgrupper Du vill rösta på samt ditt röstkort.

Att tänka på

Det är viktigt, att Du har ditt röstkort med när Du röstar.
Du kan personrösta genom att kryssa högst tre namn i varje val
Du får rösta om du har fyllt 16 år senast på valdagen
Du kan rösta i tre val; till kyrkomötet, till stiftet och till kyrkofullmäktige.

Varför rösta?

För att vi ska få en så bra verksamhet som möjligt i vårt pastorat är det viktigt med engagerade medarbetare och folkvalda representanter. Det är nu Du kan påverka vilka som ska ta beslut kring de frågor, som Du tycker är viktiga i församlingarnas arbete för ett gott samhälle. Det som händer i våra församlingshem och kyrkor bidrar till medborgarnas trivsel och gemenskap i god kristen anda.

För mer information

vända Dig till Pastorsexpeditonen, tel 360 400 eller Valnämnd, tel 363352.

Välkommen med din röst den 17 september

VALNÄMNDEN
----------------------------------------------------------

KYRKAN I FOKUS  kandiderar i valet till kyrkofullmäktige i Västra Bjäre pastorat. Kyrkofullmäktige utser ett kyrkoråd – pastoratets styrelse.

KYRKAN I FOKUS  sätter kyrkans intressen främst utan att vara bundna av partipolitik.

VISION:

Västra Bjäre pastorat ställer kyrkan mitt i samhället och finns till för människor i livets alla skeden.

MÅL:

-Gudstjänst skall firas minst en gång varje månad i våra tre kyrkor
-Sång och musik skall vara ett naturligt inslag i gudstjänsten och i kör- och      musikensembler skall både unga och gamla engageras
-Medlemmars medverkan i gudstjänsten skall vara naturliga inslag för att väcka intresse och ge inspiration
-Kyrkans verksamhet skall vara tillgänglig för alla och i synnerhet vända sig till barn och ungdomar
-Konfirmanderna skall engageras i den kyrkliga verksamheten och inbjudas till ungdomsverksamhet efter sin konfirmation
-Kyrkan skall bedriva uppsökande verksamhet och inbjuda till gemenskap för att bryta ensammas isolering
-Våra olika lokaler skall vara viktiga mötesplatser i samhället
-Vi skall ta initiativ till samarbeten och vara aktiva i kyrkans nationella och internationella arbete
-Verksamheten på Väderön skall värnas. Skogvaktarbostället och Dagmar Kapell skall utvecklas till väl fungerande mötesplats för kyrklig och annan verksamhet
-Våra kyrkor skall vårdas som kulturarv till kommande generationer

Kandidaterna i kyrkovalet presenteras på kyrkans hemsida

www.vastrabjare.se

Vi behöver din röst – Du behöver oss
Genom att rösta visar du också solidaritet med din kyrka, dess verksamhet och med de, som blir satta att förvalta och utveckla!

KYRKAN I FOKUS