Foto: Kristin Lidell/Ikon

Vad gör en diakon?

Ja, vad är egentligen kyrkans diakoni och varför behövs den? Ulrika Espenholt svarar utifrån sitt eget arbete som diakon i Västra Frölunda församling.

Ibland får jag frågan ”vad gör en diakon?” och då brukar jag svara att jag möter människor som behöver stöd med det som händer i livet. Jag möter dem i församlingshemmet, i kyrkan, på andra platser såsom äldreboende, hemma hos personen och sedan i höstas på Diakonimottagningen i Tynnered. Det kan vara församlingsbor, det kan vara människor från andra församlingar, stadsdelar och ibland till och med andra städer. Det kan finnas olika orsaker till att man vill vända sig till en annan församling än ens hemförsamling. Undantaget från detta är Diakonimottagningen som endast tar emot personer som bor eller vistas i pastoratet.

Jag tänker och tycker att kyrkans diakoni fyller en viktig kompletterande funktion i samhället, på så sätt att kyrkan är öppen för alla, oavsett vem du är och vad du gör. Du behöver ingen remiss, du behöver bara dig själv och ditt liv. Du får stanna i församlingen så länge du vill och så länge du behöver. Dessutom har vi en tro på Kristus som ger oss en trygghet, tillit och ett hopp. En ledstjärna och vision, som många andra organisationer och verksamheter inte har, på liknande sätt. Detta kan vi förmedla till våra medmänniskor.

De samtal som jag som diakon kan erbjuda handlar just om det liv du lever och på den resan som jag följer dig kan du hitta alternativa sätt att leva på och få kraft och hopp om förändring och framtid. Samtal som kallas själavårdssamtal kan bokas med mig direkt av personen.

I Diakonimottagningen ger vi stöd utifrån ekonomiska behov och behov av stöd i kontakten med olika myndigheter. Diakonimottagningen kan ge matkasse vid behov och hänvisa till klädutdelningen i Västra Frölunda. Vi diakoner är noga med att placera ansvar i rätt knä. Konfidenten har sitt ansvar och myndigheter har sitt. Kyrkan har ett ansvar för de som bor och vistas i pastoratet. Det ansvaret innehåller det som kyrkan kan bidra med, inte det som skyldighetsbärare (socialtjänst, försäkringskassa, sjukvård) inte ger, men borde ge.

Det är viktigt att också se att diakonen verkar utanför kyrkan genom samverkan med olika organisationer och myndigheter, för att tydliggöra det vi kan och det vi ska. Vi diakoner har ett uppdrag i vår vigningstjänst att ”försvara människors rätt, stå på de förtrycktas sida och uppmuntra och frigöra Guds folk till det som är gott, så att Guds kärlek blir synlig i världen”.

Nu förbereder vi i Diakonimottagningen för de som kan behöva stöd under julen. En diakon har kontakt med Ica Maxi Högsbo som generöst skänker mat och deras kunder skänker köpta julklappar. Det är en stor glädje att få ge till dem som inte själva har till sig och sina barn.

Diakonin innebär att också ordna utflykter och resor för familjer. Sedan är det mycket annat som görs i församlingarna som kan gränsa till diakoni, genom andra medarbetare och ideella medarbetare.

Att engagera sig ideellt kan bli något värdefullt också för den enskilde som ger av sin insats och får mycket gott igen, vilket vi har vi många exempel på i våra församlingar. Vill du vara med och bidra med din tid och dina kunskaper är du välkommen att höra av dig!

Ulrica Espenholt, diakon i Västra Frölunda församling

Du behövs

Vill du engagera dig i Svenska kyrkan genom att bidra med din tid och talang? Vi behöver varandra och genom att samarbeta gör vi närmiljön till en bättre och varmare plats.

Råd och stöd - diakoni

Diakoni är kyrkans sociala omsorg och arbete. Mer information om vilket stöd du kan få, och kontaktvägar finns på denna sida.