Tikva

Under hösten erbjuder Västermalms församling Tikva i Essinge kyrka. Therese Hedlund är Tikva-instruktören som vill förmedla hopp och ge redskap för ett liv i balans.

Tikva är en träningsform och en avslappningsmetod byggd på kristen grund för hela människan med fokus på muskelstretch, balans, smidighet och andning. Under passet delar ledaren uppmuntrande ord från Bibeln som ska ge livsmod, bättre självkänsla, frid och hopp.
– Tikva betyder hopp på hebreiska och det är fantastiskt. Det är bra för smidighet, andning och blodcirkulation. I Tikva får du möjlighet att landa både till ande, kropp och själ, något som många söker i det samhälle vi lever i, berättar Tikvainstruktören Therese Hedlund, som håller i träningen i Essinge kyrka under hösten.

Utifrån egen förmåga
Det krävs inga förkunskaper eller speciella kläder för att kunna delta på ett Tikva-pass. Man behöver endast kunna andas, sedan är det bara att hänga med i de rogivande kroppsrörelserna. Alla deltar efter sin egen förmåga. Man kan också välja att lyssna sig igenom passet.
– Det deltagarna kommer att möta i Essinge kyrka är ett stretchpass med en avslappningsdel till specialskriven musik där vi går igenom hela kroppen och landar i vår andning. Alla deltagare har var sin träningsmatta och vill man ha med sig sin egen går det också bra, säger Therese.

Ett liv i balans
Tikva ger träning för hela dig och ger dig redskap för ett liv i balans. På frågan om hur Tikva skiljer sig från exempelvis yoga, svarar Therese att Tikva har växt fram ur en kristen kontext där de använder ord hämtade ur Bibeln, sedan kan man känna igen vissa rörelser från andra träningsformer, men på ett filosofiskt plan skiljer sig just yoga och Tikva åt.

Välgörande
Therese Hedlund har alltid varit intresserad av hälsa ur ett holistiskt perspektiv där hela människan, ande, kropp och själ får plats.
– Jag har själv haft en del problem med nacke och rygg och har testat alla möjliga tekniker och träningsmetoder för att hitta något som erbjöd stretching, men också ro för själen och så hittade jag Tikva, berättar Therese.
– Jag älskar Tikva, framför allt för att jag ser hur välgörande det är för dem som deltar i passen, tillägger hon.

Text: Charlotte Hörndahl

mer om tikva

Tikva är en svensk träningsform som utvecklades av Mimmi Edin för cirka 13 år sedan efter att hon drabbats av en whiplashskada. I sitt arbete på ett gym mötte hon ofta människor som hade både fysiska och psykiska svårigheter. Med stort engagemang för hälsa och friskvård och med sin kristna tro som grund tog hon tillsammans med en sjukgymnast fram rörelser som var bra för både kropp och själ. Tikva, är en träningsform och avslappningsmetod med fokus på balans och en inre tillit. Inspiration hämtas från Psalm 23 och textinnebörden ”du låter mig vila på gröna ängar, du för mig till vatten där jag finner ro”. Tikva bygger på den kristna värdegrunden: ”Att behandla alla lika och med respekt”.